Annonceinfo

Teenagere bruger sommerferien på elementarpartikler

Sommerferie? Nej tak, siger deltagerne på UNF Fysik Camp, der fra den 15. – 21. juli tilbringer en uge på Aarhus Universitet i selskab med spændende eksperimenter om stråling og elementarpartikler.

Det kommer til at gå vildt for sig på Aarhus Universitet, når 41 teenagere går i fysik-laboratorierne i denne uge. Deltagerne i ’Fysik Camp’ skal bl.a. detektere stråling ved hjælp af tågekamre og bruge helt moderne metoder til at forsøge at spore den mystiske Higgs-partikel, skriver Aarhus Universitet.

’Fysik Camp’ er arrangeret af Ungdommens Naturvidenskabelige Forening og er for unge på de gymnasiale uddannelser. Der har været stor interesse for campen i år, og de 41 deltagere fra hele landet er nu ankommet til Aarhus Universitet, hvor de, sammen med en flok frivillige universitetsstuderende, er i gang med en uge i naturvidenskabens tegn.

Udover det faglige program vil der også være rig mulighed for anden udfoldelse for deltagerne, for der arrangeres også et socialt program, hvor de unge mennesker kan lære hinanden at kende.

Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF) er en frivillig forening, der har det formål at sprede interessen for naturvidenskab og teknologi blandt unge. Alle arrangører af campen er frivillige, som har valgt at bruge en uge af deres sommerferie på at formidle spændende og interessant naturvidenskab til gymnasieelever. Foreningen har H.K.H. Kronprinsesse Mary som protektor.

Af Ulla Lund