Annonceinfo

Stamceller i kræft genopbygger svulster

Tre nye studier kaster nyt lys over et af de mest omdiskuterede emner inden for kræftbehandling. Skyldes den store mængde af tilbagefald hos behandlede kræftpatienter, at kræften efterlader nogle stamceller, som udvikler svulster igen?

De tre studier er offentliggjort i de store videnskabelige tidsskrifter Nature og Science og er lavet af individuelle forskningsgrupper. De viser alle tre, at kræftsygdom med høj sandsynlighed har sine egne stamceller, som skaber nye svulster efter en overstået kræftbehandling. Det kan medføre en helt ny tilgang til kræftbehandlingen. Det skriver Boston Globe.

De tre forskningsgrupper har lavet forsøg med at behandle kræftramte mus. I svulster i musenes hjerner markerede forskerne specifikke celler. Derefter gav de musene kræftbehandling, som slog mange af de celler, der spaltedes hurtigst, ihjel. Da svulsterne igen begyndte at vokse, identificerede de celler ved hjælp af markeringerne. Det viste sig, at en delmængde af cellerne øjensynligt var skyld i svulstens genvækst.

Hvis forskerne har ret, så bør kræftbehandlingen blive målrettet disse celler, frem for de hurtigtvoksende celler, som behandlingen ellers koncentrerer sig om i dag. Men en behandling af begge typer celler er formodentlig nødvendig, fordi forskerne fandt tegn på, at almindelige kræftceller kunne finde på at omdanne sig selv til stamceller.

»Hvis jeg behandlede mine mus og så at svulsterne krympede med 30, 40, 50, 60 procent, ville jeg være ligeglad. Det eneste, der ville have betydning for mig, er hvad der ville ske med kræftstamcellerne i svulsten,« sagde Luis Parada, formand for developmental biology på UT Southwestern Medical Center i Dallas, Texas, som står bag den ene af artiklerne.

»Hvis dit job er at beskære et træ, så det fastholder en bestemt form, og du kun beskærer døde grene, så kunne du lige så godt lade være med at beskære,« sagde han.

Mere forskning er nødvendig

Kræftstamceller har været heftigt debatteret i årevis, men med de nye studier er forskerne kommet tættere på et svar. Men de kan ikke besvare alle spørgsmål om stamceller eller forklare, hvad der er årsag til alle slags kræft. Men det besvarer mange af spørgsmålene, der har fået forskere til at betvivle tidligere undersøgelser og tvivle på eksistensen af kræftstamceller.

Det, der adskiller forskernes nye forsøg fra ældre, er, at de har brugt mus, der selv har udviklet kræft, og altså ikke har fået indopereret kræftceller fra et fremmed individ - for eksempel et menneske. Men flere undersøgelser og mere forskning er nødvendig før man opnår den fulde forståelse af kræftstamceller.

De tre videnskabelige artikler, kan læses her: