Soludbrud har måske skabt liv ved at opvarme Jorden
Kilde:
24 maj 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Når sommeren banker på, og dagene bliver lysere og varmere, er vi vist ikke i tvivl om, at vi skylder Solen rigtig meget.

Måske skylder vi den endda æren for opståelsen af liv på Jorden, som ifølge nyt studie, kan være skabt ved utrolig kraftfulde soludbrud - også kaldet solstorme.

Det skriver livescience.com.

Det nye studie er udgivet i tidsskriftet Nature Geoscience.

»Vores nye studie viser, at solstorme kan have været helt centrale for at opvarme Jorden,« siger Vladimir Airapetian, som forsker ved NASA's Goddard Space Flight Center og er hovedforfatter på det nye studie, ifølge livescience.com

De potente og hyppige soludbrud kan have opvarmet Jorden i høj nok grad til at livet kunne slå rødder og samtidig have givet den livsnødvendige energi, som simple molekyler har brug for til at kunne blive til mere komplekse livsbyggesten såsom DNA, påpeger forskerne bag det nye studie.

De første organismer udviklede sig på Jorden for omkring fire milliarder år siden. Forskere har længe undret sig over, hvordan det lod sig gøre, da Solen dengang kun var omkring 70 procent så skinnende som i dag.

For at finde en forklaring på dette paradoks har forskerne bag det nye studie analyseret observationer fra NASA's Kepler rumteleskop.

Kepler havde observeret stjerner, der minder om Solen, men bare er meget yngre. Rumteleskopets data antyder, at de nyfødte Sollignende stjerner har tendens til at være markant mere aktive end de ældre stjerner; de udskyder glimt af stråling og store soludbrud - kaldet coronal mass ejections (CME) på engelsk - markant oftere.

Hvis Solen var lige så aktiv i sine yngre dage, kan effekten på den tidlige Jord have været dramatisk.

Det meste af opvarmningen har formentlig været indirekte via ændringer i atmosfærens kemi, påpeger forskerne bag studiet.

»Ændringen af atmosfærens kemi viser sig at have været afgørende for livet på Jorden,« siger Vladimir Airapetian ifølge livescience.com.