Sådan bliver virksomheder mere innovative
Kilde: 
13 september 2013

KORT NYT FRA UNIVERSITETERNE:

Det giver både tid og overskud, hvis en virksomhed køber rettigheder til andres viden i stedet for selv at gå i gang med at opfinde den dybe tallerken, hver gang der er brug nye tanker.

Det konkluderer professor Toke Reichstein fra Copenhagen Business School ifølge CBS selv i en ny videnskabelig artikel.

»Vores resultater viser, at amerikanske virksomheder, som låner teknologi fra eksterne kilder, tager et kæmpe spring i udviklingen af produkter. De innoverer med – tæt på – en fordoblet hastighed. I Danmark ved vi endnu ikke, hvor mange virksomheder der køber licenser, men antallet stiger, og endnu flere danske virksomheder bør få øjnene op for det,« siger Toke Reichstein, professor i innovation og entreprenørskab ved CBS, i en pressemeddelelse.

Sammen med adjunkt Maria Isabella Leone fra LUISS Business School i Rom står han bag forskningen, der er publiceret i tidsskriftet Strategic Management Journal.

Forskerne har ifølge CBS som de første målt hastigheden for innovationsprocesser ved licenskøb. De har sammenlignet amerikanske virksomheder inden for elektronik, biotek og farma i perioden fra 1980-2008 og har undersøgt sammenhængen mellem licenskøb og den hastighed, som virksomhederne introducerer nye opfindelser med.

Læs mere om forskningen hos CBS.

Læs også:

Eksport kan skade samfundsøkonomien

Åbne kontormiljøer koster virksomheder milliarder

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

th

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.