Annonceinfo

Overraskede forskere: Marsvin opdager fiskenet i god tid

Mange marsvin fanges i fiskenet og drukner. I de senere år er der lavet mange tiltag inden for fiskeriet for at mindske – og helst helt undgå – dette.

Men ny forskning viser, at marsvinene registrerer fiskenettene langt tidligere end først antaget. Det skriver Københavns Universitet.

Det er et forskerhold fra Biologisk Institut, Københavns Universitet samt fra Syddansk Universitet / Fjord&Bælt i Kerteminde, der for første gang har lavet direkte observationer af, hvordan marsvin opfører sig i nærheden af fiskeredskaber.

Tidligere mente man, at marsvin blev fanget i fiskenettene, fordi de opdagede dem for sent. Men forskernes observationer ud for Fyns Hoved afviser denne påstand, da marsvinenes adfærd ændrer sig allerede 80 meter, inden de nærmer sig et fiskenet.

»Vi holdt øje med marsvinenes bevægelser og adfærd omkring nettene og noterede positionen hver gang et marsvin kom til overfladen. Da disse positioner blev plottet ind på et kort, var det meget overraskende at se, hvordan langt de fleste marsvin holdt langt større afstand til nettene, end hvad vi havde regnet med ud fra tidligere undersøgelser,« siger Torben Peiter Nielsen fra Sektion for Økologi og Evolution, Biologisk Institut.

Forskningen antyder, at dyrene fanges, fordi de bliver distraheret – og ikke udelukkende fordi de overser fiskenettene. Distraktionen kan skyldes baggrundsstøj, så deres evne til at navigere via ekkolokalisering, forvrænges på grund af bundforhold m.m.

Resultatet er med til at synliggøre marsvinenes adfærd, så den kedelige og utilsigtede bifangst af marsvin kan blive mindsket i fremtiden.