Ny genteknologi kan måske bekæmpe HIV
Kilde:
11 november 2014

KORT NYT FRA UDLANDET
I flere årtier har man forsøgt at bekæmpe HIV-virussen, desværre uden det helt store held.

Men nu har et hold forskere måske fundet løsningen. De har udviklet en ny genmanipulations-teknik, som kan blokere HIV-virussen fra menneskets immunsystem. Det skriver Time.

Chad Cowan og Derrick Rossi fra department of stem cell and regeerative biology, Harvard University, står i spidsen for det nye forskningsprojekt, der netop er blevet publiceret i Cell Stem Cell.

Her argumenterer forskerne for, at med den nye teknik, som de kalder CRISPR (clustered, regularly interspaced, palindromic repeats) kan de manipulere blodcellers genomer til at være resistente overfor HIV-virussen. Teknikken fjerner simpelthen CCR5-receptorerne i cellerne, der er de proteiner, som HIV hager sig fast i. Uden dem, bliver cellerne immune overfor HIV-virussen.

»Vi fjerner simpelthen cellernes døråbning, så HIV-virussen ikke har adgang til dem,« siger Chad Cowan til Time.

Teknikken er indtil nu kun blevet testet på dyr, men forskerne mener, at de er klar til at afprøve teknikken på forsøgspersoner indenfor fem år.