Heftig snegle-sex bekræfter Alice i Eventyrland-hypotese
Kilde:
22 maj 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Du har formentlig sex, og du har det formentlig, fordi du kan lide det.

Men der kan faktisk også være dybereliggende årsager til, at du dyrker lagengymnastik. En teori lyder, at hvis vi har en masse sex og får en masse afkom, så er der større sandsynlighed for, at racen vil overleve, hvis den bliver truet af for eksempel parasitter, som ellers ville udslette os. Meget forskelligt afkom giver mange forskellige gensammensætninger og dermed bedre chancer for overlevelse.

Tanken er blevet døbt Rød dronning-hypotesen efter Lewis Carrolls bog fra 1871 ’Bag spejlet’ (Alice Through the Looking Glass); efterfølgeren til  ’Alice i Eventyrland’.

I bogen siger en rød dronning til Alice, at man i denne verden må løbe så hurtigt, man kan, bare for at holde sig på samme sted.

Hovedtanken i Rød dronning-hypotesen blev fremsat af Leigh Van Valen, en amerikansk evolutionsbiolog, i 1973, men den er aldrig blevet endelig be- eller afkræftet.

Nu bidrager amerikanske forskere til debatten med en bekræftelse af teorien. I en videnskabelig artikel i tidsskriftet Biology Letters beskriver de et forsøg på ungefødende dyndsnegle, Potamopyrgus antipodarum.

Sneglene blev udsat for parasitter, og så studerede forskerne i bund og grund, om det fik dyrene til at reagere.

»Vi har testet den forudsigelse, at hvis man bliver udsat for parasitter, så udviser man mere parringsadfærd og har flere sex-partnere. Vi fandt, at det virkelig forholdt sig sådan, at parasitterne øgede parringsaktiviteterne og den seksuelle aktivitet,« siger forsøgsleder Deanna Soper, postdoc ved University of Iowa, til phys.org.

Forskerne skrider ikke selv til større konklusioner, men skriver i artiklen, at yderligere studier bør undersøge, hvordan miljøet påvirker parringsadfærd.

Den endelige konklusion er altså ikke givet endnu.