Annonceinfo

Havniveauet ved østkysten af USA stiger fire gange hurtigere end det globale gennemsnit

Store amerikanske byer som fx Boston og New York er i fare for fremover at få flere, store oversvømmelser. Et nyt studie offentliggjort i Nature Climate Change, foretaget af U.S. Geological Survey (USGS) viser, at havet på østkysten af USA stiger fire gange hurtigere, end det globale gennemsnit for stigninger i havniveauet. Undersøgelserne omtales på sitet ENN Environmental News Network.

Også sårbare økosystemer som vådområder og strande er truet, ifølge forskere fra Center for Biological Diversity - en amerikansk NGO der arbejder for at beskytte truede økosystemer.

Mens eksperter forudsiger en global stigning i havniveauet på mellem 61 og 122 centimeter ved år 2100, kan det blive meget mere voldsomt på den over 750 kilometer lange østkysten, fordi det der allerede stiger fire gange hurtigere end det globale gennemsnit.
Et andet nyt studie fra the National Research Council omkring vestkysten, viser at der vil særligt Californien blive hårdt ramt af vandstandstigninger. Forskerne bag forudsiger, at havniveauet der vil stige omkring 30 centimeter blot i løbet af de næste tyve år.

Af Ulla Lund