Havbundsobservatorium installeret i Aarhus Bugt
04 oktober 2011

En mælkekasse har netop ramt bunden af Aarhus Bugt. Den gemmer på et havbundsobservatorium udviklet af to biologer fra Center for Geomikrobiologi, Aarhus Universitet. Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Udstyret er det første af sin art på dansk grund, og det skal bruges til at undersøge, hvad der styrer de metanstrømme i havbundens lag, som i sidste ende påvirker klimaet.

- Vi er interesserede i mikroorganismer, som ingen har kunnet dyrke i laboratoriet. Med 'MIMOSA', som vi har døbt vores observatorium 'Microbial Methane Observatory for Seafloor Analysis', kan vi følge mikroorganismerne over tid og se, hvordan de er med til at regulere udledningen af metan, forklarer de to forskere, Beth Orcutt og Laura Lapham.

Hvor hurtigt havbundens bakterier reagerer, når de bliver forstyrret, er et meget aktuelt spørgsmål. Efter olieudslippet i den Mexicanske Golf er forskningsmidler blevet sat af til at arbejde med problemstillinger som denne, og også her får de to forskere mulighed for at bruge deres nyudviklede udstyr.

Sammen med en gruppe forskere har de nemlig fået en bevilling fra BPs 'Gulf of Mexico Research Initiative' til at undersøge, hvilke komponenter havbundens mikroorganismer løber tør for, når de rydder op efter et olieudslip.