Forskere vil dyrke menneskelige organer i dyr
07 januar 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

I USA eksperimenterer forskere med at sprøjte menneskelige celler ind i fostre hos husdyr så som grise og får. Det gør de for på sigt at kunne dyrke menneskelige organer til brug ved transplantationer. Det skriver MIT Technology Review.

Fremgangsmåden har mødt kritik fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, som ifølge MIT Technology Review har meddelt, at de ikke vil støtte sådanne »hybridvæsner«.

Hos sundhedsmyndighederne er man bekymrede for, at disse dyrs kognitive niveau vil blive ændret, hvis de kommer under indflydelse af menneskelige celler.

MIT Technology Review anslår på baggrund af en række interviews med tre af de forskergrupper, der foretager forsøgene, at man har indsprøjtet menneskeceller i fostrene på omkring 20 drægtige grise og får. Ingen af dyrene endte med at føde ungerne.

Forskningen er endnu ikke blevet udgivet i videnskabelige artikler. En del af forskningen er dog blevet fremlagt ved forskellige lejligheder – blandt andet over for de amerikanske sundhedsmyndigheder, som selv bedte om en sådan fremlæggelse.

Professor i stamcellebiologi Hiromitsu Nakauchi har selv deltaget i denne slags forskning. Han siger, at andelen af menneske i disse dyr er relativ lille.

»Hvis andelen af menneskelige celler er 0,5 procent, så er det meget usandsynligt, at der vil forekomme tænkende grise eller stående får. Men kommer andelen op på for eksempel 40 procent, så burde vi helt klart se på det,« siger han til MIT Technology Review.

Fremgangsmåden med at sprøjte celler fra én art ind i fostre af en anden art er ikke ny. Det har man blandt andet gjort hos mus og rotter.