En smule sukker øger risiko for hjertesygdomme
Seneste kort nyt
-
21/05
Så enige er forskerne faktisk om klimaforandringernes årsag (guardian.co.uk)
-
21/05
De gamle egyptere havde sex i sommervarmen (Livescience.com)
-
21/05
Unge mænd er grisebasser i køkkenet (forskning.no)
-
21/05
Officielle anbefalinger af salt-indtag holder ikke videnskabeligt (IndenRigs)
-
21/05
Mus og salamandere er hjemvendt fra rummet (politiken.dk)
- 1 af 680
- ››
Forskere på Københavns Universitet har fundet ud af, at en bare let forhøjet blodsukkerværdi hos ellers raske personer øger risikoen for at få hjertesygdomme markant. Det skriver Ingeniøren.
I undersøgelsen, der involverer data fra 80.000 personer, kan forskerne se, at en blodsukkerværdi på bare en millimol over det normale niveau gennem flere år øger risikoen for en blodprop i hjertet med hele 69 procent.
Marianne Benn, der er overlæge på Gentofte Hospital og ekstern lektor ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, forklarer, at når man giver folk en standardmængde af sukker på 75 gram, vil blodsukkeret stige omkring et til halvandet millimol i løbet af en halv til en hel time.
Herefter vil det begynde at falde igen, men hvis man hver anden time spiser noget, der svarer til den sukkermængde, vil blodsukkeret konstant ligge halvanden millimol over det normale niveau, medmindre man motionerer rigtig meget samtidig.
»Hvis man har fået for vane at spise konstant, hvor man først spiser morgenmad, så spiser et stykke frugt eller slik om formiddagen, hvorefter man når til frokost og en snack eller sodavand om eftermiddagen, derefter får aftensmad og noget igen foran fjernsynet om aftenen – så kommer man til at ligge en smule for højt konstant,« forklarer Marianne Benn til ing.dk.
Således har omkring 40 procent af befolkningen generelt en for høj blodsukkerværdi og dermed en forhøjet risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, der afhænger af, hvor meget forhøjet deres blodsukkerværdi er, siger hun.
Læs også: Livsglæde forebygger hjertesygdomme
Kort nyt - Mest læste
-
09:37
-
10:31
-
10:30
-
10:01
-
10:58
Det læser andre lige nu
-
Mineraltilskud i salt virker
11. marts 2009 kl. 10:10 -
Selvmåling giver dig kontrol over kaos
21. maj 2013 kl. 18:59 -
NASA har fundet en ny form for liv
2. december 2010 kl. 20:00
På forsiden lige nu
Videnskab.dk - seneste nyt
-
18:59
-
14:42
-
12:44
-
11:44
-
11:05
-
03:54
-
16:19
-
12:19
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Trekronergade 26 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-2500 Valby | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk











