Dine gener kan afgøre, om du bliver vegetar
Kilde:
07 april 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Mens nogle lever hele deres liv på en vegetarisk diæt af bønner og tofu, har andre umådeligt svært ved at forestille sig bare én uge uden røde bøffer og bacon.

En del af forklaringen på præferenceforskelle i madvaner findes faktisk i vores gener, skriver phys.org

Forskere fra Cornell University har fundet bevis på en genetisk variation - kaldet en 'allel' - som er udviklet hos befolkningsgrupper, der historisk set har foretrukket vegetarisk kost, som eksempelvis i Indien, Afrika og dele af Østasien.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Molecular Biology and Evolution.

I studiet fandt forskerne også en anderledes version af 'vegetar-genet' hos Inuitterne i Grønland, som er tilpasset deres diæt, der primært består af fisk og skalddyr.

Det er endnu uklart, hvornår den første genmæssige tilpasning til kost fandt sted, og analyser af chimpansers og orangutangers gener afslørede ikke den vegetariske genvariation. Men der er bevis for genvariationen hos eksempelvis nogle neandertalere.

»Det er muligt, at mens befolkningsgrupper migrerede til nye miljøer i løbet af menneskets evolutionshistorie, så spiste de nogle gange plante-baseret kost og nogle gange fiske-baseret. De forskellige madmæssige genvariationer tilpassede sig i forskellige tidsperioder, hvilket betyder, at genvariationerne har en tendens til at udvikle sig, når kostplanen bliver udfordret,« siger Kaixiong Ye, som er postdoc ved Cornell University og medforfatter på studiet, til phys.org.

Forskerne håber på, at bruge deres nye viden om sammenhængen mellem genvariationer og kostvaner til at tilpasse diæter så de passer til den enkeltes gener. Det kaldes personlig ernæring, fortæller Ye.