KORT NYT FRA DANMARK:
Flere kunder vælger det sunde alternativ i fastfood-restauranterne, hvis det er gjort synligt og attraktivt, skriver DTU Fødevareinstituttet.
En ny undersøgelse viser, at der er tre gange så stort et salg af grovboller, når ekspedienten gør opmærksom på, at de findes i sortimentet. Samtidig er energiindtaget 13 procent lavere ved den kasse, hvor ekspedienten fortæller om muligheden for sundere valg.
»Set i lyset af den voksende fedmeepidemi er det et mindre, men brugbart skridt i den rigtige retning, at kunderne vælger mindre portioner og sundere alternativer, når de bliver gjort opmærksom på mulighederne. Det er positivt, at deres samlede energiindtag dermed falder«, siger afdelingschef Gitte Gross fra DTU Fødevareinstituttet i en pressemeddelelse.
Dertil kommer, at i et spørgeskema svarer 73 procent af kunderne, at de gerne vil have mindre fedt i maden, 69 procent vil gerne have mere frugt og grønt, mens 64 procent gerne vil have flere muligheder for at vælge mellem brød og tilbehør.
Og ifølge Gitte Gross behøver det ikke gå ud over forretningen for fastfoodkæderne:
»Fastfoodrestauranterne kan øge deres forretningsmuligheder ved at tilgodese de kunder, der ønsker sundere måltider og tilbehør. Samtidig kan de hjælpe kunderne med at gennemskue, hvor sundt produktet er eksempelvis gennem nøglehulsmærket. Det er en meget positiv udvikling,« siger Gitte Gross i en pressemeddelelse.
Læs også:
Danskerne vil have sundere fastfood
Ny Nordisk Hverdagsmad er kun lige så sund som al anden sund mad
Beboere i ’Shawarmabæltet’ spiser mest fastfood
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
ams