Danskere og grønlændere tåler alkohol lige godt
25 februar 2015

KORT NYT FRA DANSKE UNIVERSITETER:

Grønlændere kan tåle alkohol lige så godt som danskere kan. Det viser en ny undersøgelse, fra Statens Institut for Folkesundhed, hvor forskere har kortlagt grønlænderes genetiske profil, skriver instituttet i en pressemeddelelse.

Hermed gennemhuller forskerne myten om, at grønlændere har et særligt gen der gør, at de tåler alkohol dårligere end danskere og andre vesteuropæiske folkefærd. Grønlændere har altså ikke et gen, der gør, at de nedbryder alkohol dårligere end andre gør.

»Man har tidligere troet, at grønlænderes genetiske alkoholprofil mindede om østasiateres, fordi den grønlandske befolkning oprindeligt stammer fra Sibirien. Østasiater har netop en særlig genetisk ’drukbremse’, der beskytter dem mod at udvikle alkoholmisbrug, og som betyder, at de tåler alkohol meget dårligt,« siger forskningsleder Janne Schurmann Tolstrup fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

»Vores studie afviser dog denne teori, for vi kan se, at grønlænderes genetiske alkoholprofil slet ikke ligner østasiateres. Den er derimod fuldstændig lig den danske og vesteuropæiske profil, der bedre tåler eller bedre nedbryder alkohol,« siger Janne Schurmann Tolstrup.

At grønlændere har den samme genetiske profil som de fleste andre europæiske folkefærd betyder også, at de heller ikke har samme risiko for at udvikle alkoholmisbrug.

Reference: Genetic variation in alcohol metabolizing enzymes among Inuit and its relation to drinking patterns. Drug Alcohol Depend. 2014 Nov 1;144:239-44.