Dansk gennembrud omskriver reglerne for celledeling
Kilde:
09 december 2015

KORT NYT FRA DANMARK:

Samtlige studerende på de naturvidenskabelige uddannelser lærer om celledelingen i menneskeceller, men nu skal deres lærebøger skiftes ud. I hvertfald på et bestemt område.

Indtil nu har man nemlig antaget, at kopieringen eller replikation af genomet, cellens DNA, udelukkende fandt sted i cellecyklussens såkaldte S-fase.

De seneste resultater viser dog, at det ikke er tilfældet, idet nogle områder af genomet først kopieres, når cellen går ind i cellecyklussens næste vigtige fase, mitose. Det skriver Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

»Dette har ændret vores opfattelse radikalt, og det fordrer, at vi reviderer lærebøgerne om menneskets cellecyklus,« siger professor Ian Hickson, centerleder i Center for Kromosomstabilitet og tilknyttet Center for Sund Aldring, i pressemeddelelsen.

Forskningen er blevet støttet af Danmarks Grundforskningsfond og er lige blevet offentliggjort i det internationale videnskabelige tidskrift Nature.

Den usædvanlige kopiering af vores DNA opstår i særlige områder af det menneskelige genom, også kaldet de skrøbelige områder. Under mitose er der en tendens til, at der opstår kromosombrud i disse områder. Skrøbelige områder i genomet eksisterer på tværs af arter og bliver ofte kædet sammen med en uhensigtsmæssig reorganisering af genomet i forbindelse med udvikling af kræft.

Derfor håber forskerne bag, at den nye opdagelse blandt andet kan danne baggrund for nye behandingsmuligheder målrettet flere forskellige kræftformers svagheder.