Annonceinfo

D-vitamin krymper tumorer i rotter

Behandling med D-vitamin mindsker størrelsen af godartede tumorer i livmoderen på laboratorierotter, rapporterer amerikanske forskere. Resultatet er publiceret i tidsskriftet Biology of Reproduction, skriver sciencedaily.com

Tumorerne i livmoderen kaldes ’uterine fibromer’ og er de mest almindelige godartede tumorer hos kvinder i den fødedygtige alder. Fibromerne vokser i og omkring livmoderens vægge.

Tidligere forskning i laboratoriet har vist, at D-vitamin hæmmer væksten af menneskelige fibroid-celler. I undersøgelsen testede forskere derfor D-vitamin på rotter, der var genetisk disponeret for at udvikle de godartede tumorer.

Resultatet viste, at tumorerne voksede i størrelse på de ubehandlede rotter, mens de blev drastisk formindsket hos de rotter, der fik D-vitamin. I gennemsnit var tumorerne i livmoderen 75 procent mindre i den gruppe rotter, der fik D-vitamin, end i den ubehandlede gruppe.

Selv om fibromerne ikke er farlige, kan de være skyld i gener. 30 procent af de amerikanske kvinder mellem 25 til 44 år rapporter om fibroid-relaterede symptomer, såsom lændesmerter eller smertefulde menstruationer. En analyse skønner, at fibromer koster det amerikanske samfund op mod 34 milliarder dollar om året i form af sundhedsudgifter og tabt produktivitet.