Astrobiologer finder fossiler i meteoritsten
12 marts 2013

Algelignende strukturer er blevet fundet i en metorit fra Sri Lanka, og det er et klart bevis på udenjordisk liv, siger astrobiologer. Det skriver Techonology Review.

Den 29. december 2012 faldt en ildkugle ned fra himlen over den lille provins Polonnaruwa i Sri Lanka. Dagene efter indsamlede det lokale politi fragmenter og sten, som sidenhen blev sendt til analyse ved University of Cardiff.

Undersøgelser viste hurtigt, at der højst sandsynligt var tale om rester fra en komet, men da forskerne lagde tre af stenene under et elektron-mikroskop gjorde de en usandsynlig opdagelse. Små strukturer viste sig inde i stenene, og forskerne er overbeviste om, at der er tale om forstenede havorganismer af ukendt oprindelse. De baserer blandt andet deres konklusioner på indholdet af kvælstof i algestrukturerne. Ifølge forskerne er det alt for lavt til at kunne være fra moderne organismer, som har et naturligt højere kvælstofindhold.

Kritikere har allerede påpeget andre forklaringer. En er, at kometen oprindeligt stammer fra Jorden og er en rest fra et asteroide nedfald, hvor sten og vand er blevet slynget ud i rummet for så at falde ned igen millioner af år senere. En anden forklaring er, at det ikke er fossiler, men derimod en særlig struktur i stenen, som man ikke kender en forklaring på.