Annonceinfo

Hjerneforskere laver alvorlige fejl i halvdelen af deres artikler

25. april 2014 kl. 10:27
Over halvdelen af udgivne hjerneforskningsartikler rummer fejl i analysen af deres data. Det fører mange gange til fejlagtige konklusioner, viser en ny undersøgelse. Problemet begrænser sig ikke til hjerneforskningen alene, vurderer danske forskere. Læs mere
  • Sådan undslipper information sorte huller

En gammel Stephen Hawking-teori peger på, at sorte huller taber masse og fordamper over tid. Nu har forskere undersøgt, hvad der teoretisk set sker med informationen omkring det stof, de sorte huller æder og spytter ud igen.
  • Findes der ultimative sandheder?

TÆNKEPAUSER: Vi kan finde sandheden mange steder og i vidt forskellige former. Men sandheden om naturvidenskabens sandheder er sandelig noget helt særligt.
  • Hjerteskærende: Abe beskytter sin døende kæreste

En han-silkeabe er blevet filmet, mens den tog sig af sin døende kæreste. Hunnen lå såret på jorden i to en halv time, inden hun døde i sin udkårnes arme. Forskerne er forbløffede over abens adfærd.
  • A-mennesker er gladere og mere strukturerede

Morgenmennesker springer ikke blot veloplagte op fra dynerne, før alarmen ringer. De har mere orden i deres ting og er mere strukturerede. Hvor meget og hvornår, vi arbejder, kan have betydning for, om vi bliver mere som B-mennesker.
  • Derfor preller gode argumenter af på nogle mennesker

Selv de bedste argumenter er ikke nok til at overbevise alle mennesker. Vi skal gøre op med forestillingen om rationelle og irrationelle argumenter, siger forsker, hvis model skal testes på sundhedskampagner.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Store opdagelser: Hormoner - kroppens kemiske kommunikation

Det kræver sofistikeret kommunikation mellem en organismes legemsdele, når den skal agere – f.eks. når den skal bevæge sig, fordøje et måltid, være frugtbar eller noget helt fjerde. I dag ved vi, at kommunikationen sker via elektriske og kemiske signaler.
    Bringes i samarbejde med 50 opdagelser - Højdepunkter i naturvidenskaben
  • Test: Hvad ved du om psykisk sygdom?

Hvad ved vi danskere egentlig om psykiske lidelser? Er vi så fordomsfri eller -fulde, som vi selv går rundt og tror? Videnskab.dk tester din viden. Hvis du tør.
  • Forsker-jubel: Endelig kan vi forklare mystiske billeder fra regnskoven

Forskere har i månedsvis undret sig over et mystisk spindelvæv, der blev fundet i den peruvianske Amazonas-region. Nu er der endelig kommet svar på, hvad i alverden den underlige formation er for noget, og hvordan den er blevet til. Se de vilde billeder her.
  • Hvad er det for en mærkelig ... fisk?

En kvinde har fundet et mystisk dyr på stranden i Vestjylland og vil gerne have svar på, hvad det er for en mærkelig fiskeagtig fætter. En forsker løser gåden fra den anden side af kloden.
  • Forskere: Pollen er muligvis skyld i selvmord

Forskere fra Aarhus Universitet har fundet en kobling mellem mængden af pollen i luften og antallet af selvmord i Danmark. Resultatet bliver dog mødt med en del forbehold fra andre forskere.
  • Del glæde på Facebook - det smitter

Når dine Facebook-venner skriver noget positivt - eller negativt - er der en stor sandsynlighed for, at du ændrer den tone, du selv skriver i. På den måde kan vi selv være med til at sprede glæde på de sociale medier, blot ved at tænke over den tone vi skriver i.
  • Derfor afslører ansigtet vores følelser

Vores ansigtsgrimasser kan sende et praktisk budskab til andre om, hvordan vi har det. Men hvad nu, hvis ansigtets udtryk også har en reel, evolutionær funktion? Amerikanske forskere mener at have fundet ud af, at der rent evolutionært er store fordele ved at skære en grimasse.