Annonceinfo

Fodboldlandsholdets læge: Sådan træner du smertefrit på kunstgræs

24. november 2014 kl. 03:27
Overgangen fra naturgræs til kunstgræs gør ondt i stængerne på mange fodboldspillere. Et enkelt trick fjerner dog smerterne helt, viser ny dansk forskning. Læs mere
  • Grønlandshajen - et overset dyr

Grønlandshajen er et myteomspundet og upopulært dyr, hvilket måske skyldes mangel på viden om den store fisk. Et forskerhold tilbragte i maj et par uger med nogle af Diskobugtens grønlandshajer - her udførte de bl.a. et risikofyldt forsøg på sig selv.
    Bringes i samarbejde med E-magasinet Polarfronten
  • Vildt: 3D-printer skal bygge månebaser

Forskere undersøger nu mulighederne for at bruge 3D-printere til at bygge månebaser ved brug af Månens egne materialer. Projektet skal bruges til at reducere arbejdet og logistikken fra Jorden.
  • Hvor meget tager jeg på, hvis jeg spiser 100 gram chokolade?

En læser vil gerne vide, hvor meget hun tager på, når hun forgriber sig på chokoladeskålen. En forsker giver os svaret og fortæller samtidig, hvor meget vores læser skal træne bagefter for at komme af med den uønskede vægt igen.
  • Kometlanding: Europa har givet USA baghjul i rummet

Det var en historisk dag for europæisk rumforskning, da det lykkedes at lande på en komet i sidste uge. Det er en kæmpe bedrift, som viser, at Europa har givet amerikanerne baghjul i kometforskningen, siger forskere.
  • Gode sociale relationer øger levealderen

BOGUDDRAG: Vores venner og andre sociale netværk er bogstavelig talt livgivende.
De har stor betydning, både for vores livskvalitet og for vores dødelighed. Mennesker med gode sociale relationer og netværk har 50% lavere dødelighed, end de der har få eller dårlige sociale netværk.
  • Galt eller genialt? Kontroversiel teori peger på nem behandling af kræft

Forskere påstår nu, at kræft er en fejl i kroppen, som stammer fra dengang, hvor livet på Jorden gik fra at være encellet til at være flercellet. Danske forskere er ikke helt afvisende.
  • Sådan bruger du videnskabsteori

Videnskabsteori er svært at forstå. Men hvis du lærer at forholde dig til tre filosofiske spørgsmål, bliver det lettere.
  • Markant færre forsøgsdyr i dag end for 10 år siden

Igennem det seneste årti er forbruget af forsøgsdyr i Danmark reduceret med over 100.000 forsøgsdyr til 242.000 i 2013. Faldet skyldes formentlig bedre designede forsøg og udvikling af alternativer til dyreforsøg, men også finanskrisen og omprioriteringer i forskningen kan spille ind.
  • Hvorfor er nattehimlen mørk?

CLASSIC: En læser vil gerne vide, om ikke nattehimlen burde være fuldt oplyst, taget i betragtning af at universet rummer uendeligt mange stjerner.
  • Børn af gamle mødre har større risiko for arvelige sygdomme

Børn af ældre mødre har højere risiko for at få diabetes, demens og hjertesygdomme. Det skyldes mutationer i moderens æg, viser ny forskning.
  • Forskere skal afsløre farerne ved 'big data'

Store databaser med statshemmeligheder – eller bare din søgehistorik på pc'en. Begge går de ind under begrebet 'big data', som eksempelvis kan gøre aktiemarkeder ustabile, hvis de bliver lækket. Nyt forskningsprojekt skal afdække, hvilken risiko 'big data' udgør.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Bliv klogere på den store kometjagt

Rosettas flyvning har givet anledning til mange spørgsmål - her får du svar på flere af dem, bl.a. hvordan man kan ramme så lille en komet, når nu komet og rumsonde bevæger sig med mange tusinde kilometer i timen.
Annonceinfo