Spørg Videnskaben


Hvordan finder brevduer vej?

Har du et spørgsmål til "Spørg Videnskaben"? Så stil det her!

Seneste nyheder på mail

Partnere


Sponsorer:

- Forsknings- og
  Innovationsstyrelsen
- Det Strategiske 
  Forskningsråd
 
- Det Frie Forskningsråd
- Rådet for Teknologi og
  Innovation
 
- Kulturministeriet
 
Mediepartnere:
- Danmarks Radio 
- Forskning.no
- Nature & Science TV
- Aktuel Naturvidenskab 
- Magasinet Humaniora
- Polarfronten 
- Ny Viden 
- Planteforskning.dk 
- Klimadebat.dk 
 
Samarbejdspartnere:
- Danmarks Tekniske
  Universitet

- Aalborg Universitet

- Roskilde Universitet
- IT-Universitetet
- Copenhagen Business
  School (CBS)
- Experimentarium
- Det Sundhedsvidenskabe-
  lige Fakultet, Københavns
  Universitet
- Det Biovidenskabelige
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Farmaceutiske
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Humanistiske
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Naturvidenskabelige
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Naturvidenskabelige 
  Fakultet, Syddansk 
  Universitet
- Det Tekniske Fakultet,
  Syddansk Universitet
- Det Sundhedsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Syddansk Universitet
- Det Samfundsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Syddansk Universitet
- Det Humanistiske
  Fakultet, 
  Syddansk Universitet
- Handelshøjskolen, 
  Aarhus Universitet
  
- Det Humanistiske
  Fakultet, 
  Aarhus Universitet 
- Danmarks
  Miljøundersøgelser, 
  Aarhus Universitet 
- Det Naturvidenskabelige 
  Fakultet, 
  Aarhus Universitet
  
- Det Samfundsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Aarhus Universitet
  
 -Videnscenter for
  Arbejdsmiljø
- Det jordbrugsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Aarhus Universitet
  
- iNANO,
  Aarhus Universitet
  
- Statens Museum for Kunst
- Nationalmuseet
- SFI - Det Nationale
  Forskningscenter for
  Velfærd
  
- Det Nationale Forsknings-
  center for Arbejdsmiljø
  
- GEUS
KVINFO
- Alexandra Instituttet
- Danmarks Biblioteksskole
- Teknologisk Institut
- Det Nationale Netværk for
  Teknologioverførsel
- Tycho Brahe Planetarium
- Unge Forskere
- Danish Obesity Research
  Centre
 

- DIIS – Dansk Institut for
  Internationale Studier
 

- SMI - Center for Sensory-
  Motor Interaction
- Det Teologiske Fakultet,
  Aarhus Universitet
- Det Sundhedsvidenskabe-
  lige Fakultet,
  Aarhus Universitet

Så dræb dog de satans unger!

8. oktober 2009 kl. 14:05

FILMBLOGGEN: Børn ser uskyldige ud. Men på film kan de være vanvittig skræmmende! Her er et oprids af klassiske og nyere gysere med onde børn.


Af Rikke Schubart, lektor ved Syddansk Universitet

I Village of the Damned har børnene i byen Midwich meget lyst hår og øjne, der kan lyse på ... mystisk vis. Klassisk engelsk horrorfilm fra 1960.


Det er en udbredt vrangforestilling, at børn er små engle.

Vi er heldigvis nogen der ved bedre, og kan aflive dem, når det bliver nødvendigt.

Vi ved nemlig, at inde i de kære pus skjuler sig et monster, der ikke vil mor eller far eller os andre det godt.

Så vár os, hvis monsteret slipper løs!

Og det gør det med jævne mellemrum. Efter bølgen af zombie- og vampyrfilm er vi nået til de satans børn.

De nyere børne-horrorfilm

Bølgen begynder med norske Lad den rette komme ind (2008). Her er vampyren egentlig sød nok: Hun kan ikke gøre for, at hun har det, som hun har det, og ønsker ikke at gøre nogen ondt. Min egen vampyrroman Bid (2008) har også en trailer med en børnefødselsdag, der rykker i den lille YouTube-film The Present (2008 af dansk instruktør Caroline Sascha Cogez).

Forsæt med The Children; en fin engelsk horrorfilm fra 2008. Her holder tre familier jule-komsammen i et stort hus på landet. Isoleret, selvfølgelig. Ganske isoleret. Og da der er sket en ulykke, dukker politiet ikke op. Selvfølgelig ikke. Og børnene er blevet syge. Nogen af dem endda meget syge. Forestil dig resten, og se filmen, når den kommer til Danmark. Jeg så den på Fantastisk Film Festival, der blev holdt i Lund, Sverige, 17.-26. september.

The Children, en ny engelsk horrorfilm fra 2008 af Tom Shankland

Et andet sted, de onde børn huserer, er i Wake Wood, en engelsk horrorfilm fra 2009. Her mister en familie deres elskede datter og flytter til landsbyen Wake Wood. Hun er apoteker, han er dyrlæge, så tilsammen kender de et og andet til medicin. Og hvor langt er man parat til at gå, når sorgen er ubærlig?

De klassiske fortællinger

For at varme op, vil jeg foreslå at se et par klassikere:

En oplagt mulighed er fortællingen om Satans søn der i The Omen (1976) er født på jorden, og går i gang med at udrydde de vantro (der blandt andet tæller barnepigen). En voldsomt stemningsfuld engelsk gyser. Den blev fulgt af Damian: Omen II (1978), hvor Damian er blevet teenager, og The Final Conflict (1981) hvor han er voksen. Endelig kom en Omen IV: The Awakening (1991), en amerikansk rip-off-tv-ting, der vist ikke holder niveauet.

Der er også den mystiske sci-fi-version, som i Village of the Damned (1960), hvor alle kvinderne i landsbyen Midwich bliver gravide på samme tid, og føder blonde børn med stirrende øjne. Igen en engelsk gyser, der blev fulgt af Children of the Damned (1964), hvor seks hyperintelligente børn har telepatiske kræfter.

Så er der den uforklarlige version, som i Who Can Kill a Child (1976): En spansk film om et par der holder ferie på en ø. Pludselig går det op for dem, at der kun er børn tilbage på øen; alle andre voksne er forsvundet. Døde. For børnene muntrer sig med at dræbe... de voksne. Har endnu ikke set filmen, som jeg fik anbefalet af Shade Rupe på FFF i Lund, men har nu bestilt den. Quién puede matar a un nino? (1976) af Narciso Ibánez Serrador.

Endelig er der dukke-versionen, hvor en dukke er levende og yderst morderisk i Child's Play (1988). Men denne version handler ikke om onde børn men om onde dukker, hvilket er et andet tema. Chuck, som dukken hed, var noget nær udødelig og udviklede sin egen serie, der først sluttede med den femte film, Seed of Chucky (2004).

P.S.
Efter research til dette indlæg må jeg indrømme, at bølgen muligvis blev kickstartet med et par genfilmatiseringer - i hvert fald dukkede Village of the Damned (1995) og The Omen (2006) op. Fandt også Wicked Little Things (2006) om børnespøgelser, som jeg dog ikke mener tæller i min sammenhæng, der handler om levende, fysiske børn.

 

Har du en kommentar til denne artikel? Der er 15 kommentarer!
The Bad Seed 
Af: Nicolas Barbano 8. oktober 2009 kl. 15:26

Bølgen af film om "onde" børn startede med "The Bad Seed" (1956), bygget over William March' skuespil. Blandt de vigtigste film i denne subgenre er Mario Bavas "Operazione paura" (1966), Roman Polanskis "Rosemary's Baby" (1972), William Friedkins "The Exorcist" (1973), Richard Donners "The Omen" (1978), John Carpenters "Halloween" (1978) og David Cronenbergs "The Brood" (1979). Lad os heller ikke glemme Wednesday og Pugsley i "Addams Family"-serien (film + tv), siden 1964. Fra dansk film må nævnes den 4-årige morderske i Benjamin Holmsteens "Lille Lise" (2005). Uden for filmmediet er temaet nært knyttet til de gamle folkesagn om skiftinge, hvor et menneskebarn på lumsk vis udskiftes med en troldeunge, se Evald Tang Kristensen: Danske Sagn, bind 1, side 299.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+7
0
Eden Lake 
Af: Vitus Vestergaard 8. oktober 2009 kl. 16:27

Jeg læste lige (med fornøjelse) dit seneste indlæg på bloggen, og så tænkte jeg, at jeg lige ville give dig - og de andre brugere - et godt filmtip. Jeg interesserer mig også en smule for gyserfilm, og for nylig så jeg James Watkins' "Eden Lake" (2008). Den vil jeg godt anbefale.
Du har måske set den. Men ellers kan jeg bedst beskrive den som en Road-horror movie hvor et yngre par terroriseres af en gruppe ca. 9-14-årige lidt ude på bøh-landet i England. Der er også et "revenge"-aspekt, men jeg vil ikke røbe for meget, hvis I ikke har set den. Stemningen og kvaliteten mindede mig af én eller anden årsag en smule om "The Descent" (2005), selvom der selvfølgelig ikke er mystiske underjordiske væsner i "Eden Lake"...
Hvis du ikke har set den, er den bestemt et kig værd. Jeg synes, at den er et godt bud på en anden nyere børne-horrorfilm, og en af dens styrker ligger i at børnene er meget realistiske på trods af deres voldsomme brutalitet. Der er ikke noget med telepatiske evner eller dæmoniske kræfter her, og volden er "motiveret", om man vil.
Mvh. Vitus

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
0
brood og eden lake 
Af: rikke  schubart 8. oktober 2009 kl. 16:46

Hej Nicolas,

endelig er du på - og hvordan kunne jeg dog glemme The Brood, som jeg glemte at skrive på, men som vel nok indeholder mine mest uhyggelige 'børn'. Scenen hvor børnene henter den lille pige i børnehaven, og dræber børnehavelæreren, er simpelthen noget af det mest uhyggelige. Cronenberg forstod at giv os familien i opløsning - han kaldte The Brood for sin version af Kramer versus Kramer (han var i en skilsmisse).

til Vitus

Tak for tippet og jeg har set Eden Lake, som en læser anbefalede mig og som jeg købte fra England inden den kom til Danmark. Du har selvfølgelig ret, disse unger er noget af det mest creepy - og realistiske - overhovedet. Englænderne må være rædselsslagne for børn, for mange af de 'onde børn' film synes at komme fra England. Jeg glemte i øvrigt at nævne romanen The Turn of the Screw af Henry James (1898).

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
Pet semetery 
Af: Steen Langstrup 8. oktober 2009 kl. 17:02

Hej Rikke,

Min favorit blandt de onde børn er Gadge fra King's Pet Semetery - som du af en eller anden grund ikke har med. Jeg synes, at han er noget af det mest uhyggelige ever!

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
Ungdomsoprør! 
Af: Nicolas Barbano 8. oktober 2009 kl. 17:10

I skyndingen glemte jeg også selv at nævne zombiepigen i George Romeros "Night of the Living Dead" (1968), samt monsterbabyerne i Larry Cohens "It's Alive" (1974, plus fortsættelser). Der var i 1970'erne en fortættelse af film om "onde" børn, hvilket jo nok skyldes, at man netop havde oplevet ungdomsoprøret og studenteroprøret, ligesom man i kølvandet på 1970'ernes rødstrømpebevægelse begyndte at lave flere film om kvindelige monstre. Den nuværende bølge af film om onde børn, som du gør opmærksom på, er måske blot en følge af de pt. mange remakes af horrorfilm fra 1970'erne.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
0
Endnu en anbefaling! 
Af: Toke Hanghøj 8. oktober 2009 kl. 17:21

Som ung i halvfemserne har jeg naturligvis set en lang række tarvelige gyserfilm, og jeg er mere end enig med dig i at børn er uhyggelige. Tror det hænger sammen med at de traditionelt set bør være uskyldsrene, og andet er uforståeligt. Det samme er gældene med dukker og klovne der også er vildt skræmmende. Den film der faldt mig ind er den Australske film Mikey, der handler om en lille dreng der slår sine plejefamilie ihjel. Den brugte jeg lang tid på at komme over. Her er et link: http://www.imdb.com/title/tt0104870/

Mvh Toke

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
SV:Pet semetery 
Af: rikke  schubart 8. oktober 2009 kl. 23:28

Hej Steen,

 

jeg husker mest Pet Semetary for dyrene. Især, husker jeg, gjorde katten et stort indtryk. Men ... begraver forældrene et af deres børn deroppe?

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
SV:Endnu en anbefaling! 
Af: rikke  schubart 8. oktober 2009 kl. 23:33

hej toke, tak for anbefaling, jeg skriver Mikey på listen over onde børn i film. Faldt selv over The Bad Seed (1956) og The Good Son (1993). Der er masser derude. Men se The Children og Wake Wood, to nye bud. I øvrigt, som Vitus skrev, også EDEN LAKE.

Var Mikey australsk? Der sker noget med australsk film for tiden. Van Diem's Land er en excellent kannibal film, også australsk. Kan anbefales

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
SV:SV:Pet semetery 
Af: Steen Langstrup 9. oktober 2009 kl. 09:51

Hej Rikke,

Først begraver de katten, som kommer tilbage noget forandret, men så bliver Gadge kørt ned af en af den store motherfucker lastbiler og dør - og så begraver faren ham deroppe - og Gadge kommer tilbage. Og han er en mean bastard. Dræber naboen og sin mor, som faren så også begraver. Men Gadge er så uhyggelig. Jeg har set Pet Semetary mindst 7-8 gange - og det er stadig en af de gyser-film, der rammer mig hårdest. En gang, da jeg boede inde i city, var der en forretning, der havde et maleri hængende af en dreng, der lignede Gadge helt vildt - selvom det vist var malet for 100 år siden eller mere. Jeg fik gåsehud bare af at gå forbi det. Egentligt er det underligt, for det er samtidig den eneste zombie-ting, der har skræmt mig.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
om pet semetary 
Af: rikke  schubart 9. oktober 2009 kl. 12:04

Hej Steen,

jeg må gense filmen. Husker romanen som kanon, husker ikke specielt filmen måske fordi romanen var så effektiv. Af Kings gysere kan jeg bedst lide Carrie, The Shining og Pet Semetary. Selvom Salem's Lot osse var ok.

Dræber børn er bare uhyggelige. De voldtager vores vante forestillinger om sødhed og uskyld. jeg mener, vi undrer os ikke over, at kvinder og mænd kan være psykopater eller at rovdyr og aliens er farlige. Men børn! Og dukker! Minder mig om, at jeg husker fra min barndom en film om en bugtaler, der bliver overtaget af sin dukke, den blev vist fortalt som en cirkelfortælling og jeg synes simpelthen den var så skræmmende. Gammel s/h film.

:-) Rikke

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0
Dead of Night 
Af: Nicolas Barbano 9. oktober 2009 kl. 13:59

Filmen med bugtaleren, som du husker, er "Dead of Night" (1945). Episoden med bugtalerdukken er "The Ventriloquists Dummy" instrueret af Alberto Cavalcanti, der også lavede den indledende spøgelsesepisode. Michael Redgrave (fra "The Innocents, 1961, endnu en vigtig horrorfilm med "onde" børn!) spiller den skizofrene bugtaler, der bliver besat af sin egen dukke, Horrorfilm var stort set forbudt i England frem til 1945, hvilket er årsagen til, at "Dead of Night" er den første britiske horrorfilm. Den foregreb Hammer-filmene med tolv år og bølgen af antologiskrækfilm med næsten tyve år!

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+2
0
onde dukker og besjælede universer 
Af: rikke  schubart 9. oktober 2009 kl. 18:05

De onde dukker er et interessant fænomen, for besjæling er jo både en god og en ond ting. Jeg har en børnebog fra min mor, der handler om hvordan dukkerne i et dukkehus blev levende - den elskede jeg højt! Men samtidig er den levende dukke et kært horror-tema. Besjæling af det ubesjælelige, og måske mest uhyggeligt og kært hvor det er forbundet med barndommen.

Det får mig til at tænke på Pan's Labyrinth, der på spændende vis bruger hele barndommens besjælede univers. Her er dog ingen onde børn, tværtimod.

 

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
0
De onde børn 
Af: johan sparre 10. oktober 2009 kl. 08:41

- kan du opleve i den virkelige verden - på gader og stræder! Der må jo være en grund til talen om nedsættelse af den kriminelle lavalder.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
-6
findes der onde børn i virkeligheden?? 
Af: rikke  schubart 11. oktober 2009 kl. 00:10

Kære Johan,

jeg ville ikke selv direkte bruge udtrykket "onde børn" om børn i virkeligheden, ligesom jeg forsøger heller ikke at tale om onde mennesker. Vi er jo ikke "onde", vi er mennesker og kan være primitive eller "kulturelt opdragne" i forskellige grader.

Og at tale om børn i fiktion og børn i virkeligheden er for mig to forskellige ting. I fiktionen kan der være vampyrer, varulve og onde børn. Virkeligheden er anderledes. Og ja, vi møder børn der begår vold. Men det har sine årsager, ligesom det altid har når folk begår forbrydelser og overgreb og kriminalitet. Årsagerne kan være mange, og er gerne sociale og fra barndommen.

Jeg tror sammenhænge mellem de onde børn i gyserfilmen både er en angst for de virkelige børn, der begår kriminalitet (som i Eden Lake) og også en angst forbundet med vores idyllisering af børnene, der skal være så søde, men kan være nøjagtig ligeså aggressive som voksne.

I den virkelige verden er børn ligesom alle os andre - nogen gange søde, nogen gange vrede. Og de begår også drab, ligesom i James Bulger sagen.

 

 

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+3
0
Boycot 
Af: Carsten Brinch 7. november 2009 kl. 10:11

Jeg vil opfordre alle brugere af dette fornemme site til at boycotte "tommel ned"-funktionen!! Både jeg og mange andre har tidligere anbefalet redaktionen, at man afskaffer "tommel-op/tommel-ned", men det synes ikke at have nogen virkning.

Det kan på en måde forsvares, at man giver sin sympati for et indlæg til kende ved at klikke på "thumb up". Når man er enig i et indlæg, er det måske overflødigt at skrive et nyt, hvori der bare står "enig". - Er man derimod uenig, er det alt for tilbagelænet (for ikke at sige indolent) blot at klikke "thumb down". Det er for mageligt, men det er også ødelæggende for en sund debat. - Hvis man er uenig i de argumenter, der fremføres, så synes jeg, man har en forbandet pligt til enten at gøre opmærksom på, hvori uenigheden består. - Eller at holde sin k...!  og dermed helt afstå fra at blande sig.

Det er iøvrigt vigtigt at huske, at der ALTID er et menneske bag et indlæg. Et menneske der måske i forvejen er følsomt og lader sig påvirke af disse anonyme afvisninger.

Jeg har tænkt mig at gentage dette indlæg i flere tråde, idet jeg har en formodning om, at de fleste af os primært læser bestemte typer af tråde.

Venligst CB

ps: stort set alle mine egne indlæg på Videnskab.dk er blevet positivt modtaget, så det er ikke mig selv, jeg skriver om her. Det er det principielle.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+3
-1

Log ind

For at kunne kommentere på artikler på skal du være logget på som bruger af videnskab.dk
Opret ny bruger eller få tilsendt kodeord

Angiv venligst e-mail og kodeord

e-mail: Kodeord:

Seneste nyheder

RELATERET


Emneord: