Annonceinfo

Torture Porn – når splat ikke er nok

Emner:

På et tidspunkt må jeg skrive den her bog om Torture Porn, som er den nye trend med udpenslet tortur i gyserfilmen.

Torture Porn er gyserfilm, der viser blodig og ekstrem vold begået med sadistisk nydelse mod et skrigende offer. Det inkluderer film som Saw-serien (der nu tæller fem film), de to Hostel film af Eli Roth, Cabin Fever, The Devil's Rejects og Murder Set Pieces.

Man kan også nævne de to seneste The Hills Have Eyes genfilmatiseringer, den franske Irreversible af Gaspar Noé og Slagteren af Uwe Boll.

Jeg har set nogle af ovennævnte, nemlig Saw-serien, Hostel I og II, The Hills Have Eyes filmene og Irreversible.

Jeg er endnu ikke kommet til resten, der må vente til bogen skal skrives. Men jeg kan allerede nu afsløre, at i det typiske torture-porn-plot fanger den sadistiske gerningsmand et offer, som han (det er sædvanligvis en han) torturerer til døde med stor fornøjelse.

I Hostel betaler rige folk for at få lov at torturere mennesker til døde i Østeuropa, hvor liv er nemt at skaffe, og de fleste ikke bliver savnet. Forbi kommer så en gruppe unge amerikanske fyre, der får kærligheden at føle. Den sidste fyr slipper væk, men lader livet som den første i starten af Hostel II, hvor vi til afveksling følger en gruppe unge piger, der bliver narret til samme østeuropæiske by, hvor man fester natten lang og vågner op til en sidste dag i lænker.

Hvad er det ved så de her film, der fascinerer os?

For det første fungerer de basalt set som perverse billeder af grænseoverskridelser: grænseoverskridende vold, grænseoverskridende filmæstetik og en overskridelse af kroppens grænser. Det er altid fascinerende.

Derudover er der også grænseoverskridende handlinger a la "hvad ville du gøre, hvis du var i min situation?"

Samtid optaget af tortur

For det andet rammer disse film vores samtid, der er optaget af tortur (tænk Abu Ghraib), Geneve-konventionen (tænk igen Abu Ghraib) og menneskerettigheder (tænk individets krav på frihed og respekt, tænk igen Abu Ghraib).

Det er altsammen ting, der udspilles i den virkelige verden, og som vi ser igen og igen i nyhederne. En virkelig ramme omkring den fiktive Torture Porn.

Tænker man på stolen og lænkerne i krigsfilmen Three Kings (1999), hvis handling finder sted under Golfkrigen, giver det et interessant perspektiv på samme stol et andet sted og en anden tid i f.eks. Hostel.

Big budget Hollywood Hits

Publikum elsker Torture Porn, der har gjort low-budget horror til big-budget Hollywood Hits. Men hvad skal man mene?

En holdning er, at vold er del af subversiv filmkunst. "Sure it makes you uncomfortable," har Stephen King sagt om Torture Porn, "but good art should make you uncomfortable."

En anden holdning er, at volden er for overvældende og for meget, uanset de kunstneriske kvaliteter. Anmelderen David Edelstein (der fandt på udtrykket Torture Porn i 2006) skrev om den anale voldtægt af Monica Bellucci i Irreversible at "i et stykke tid stirrede jeg på EXIT-skiltet, så lukkede jeg øjnene, proppede fingrene i ørerne og nynende en gammel mantra. Jeg forstod ikke, hvorfor jeg også skulle tortureres. Jeg havde hverken lyst til at identificere mig med offeret eller voldsmanden."

Jeg synes ikke om vold, hverken på film eller i virkeligheden. Alligevel beskæftiger jeg mig ofte med emnet. Her er så meget interessant at hente, fra postfeministiske heltinder (se Hostel II) og nye fortællinger (se Wolf Creek) til provokerende fortælle-teknik og ubehagelig art-cinema-æstetik (se Irreversible).

Hvad mener du? Har volden i Torture Porn kvaliteteter, der retfærdiggør de blodige virkemidler?

Mine top-fem Torture Porn

Hostel II, Eli Roth, 2007

Wolf Creek, Greg Mclean, 2005

Saw, James Wan, 2004

Irreversible, Gaspar Noé, 2002

Two Thousand Maniacs! Herschell Gordon Lewis, 1964

Flere Torture Porn film:

Rest Stop: Don't Look Back, Shawn Papazian, 2008

Saw V, David Hackl, 2008

 

Borderland, Zev Berman, 2007

Captivity, Roland Joffé, 2007

Hills Have Eyes II, The, Martin Weisz, 2007

Hostel II, Eli Roth, 2007

Saw IV, Darren Lynn Bousman, 2007

Seed, Uwe Boll, 2007

 

Are You Scared, Andy Hurst, 2006

Hills Have Eyes, The, Alexandre Aja, 2006

Living Death, Erin Berry, 2006

Rest Stop,John Shiban, 2006

Saw III, Darren Lynn Bousman, 2006

Turistas, John Stockwell, 2006

 

Devil's Rejects, The, Rob Zombie, 2005

Hostel, Eli Roth, 2005

Saw, Darren Lynn Bousman, 2005

 

Wolf Creek, Greg Mclean, 2005

 

Murder Set Pieces, Nick Palumbo, 2004

Saw, James Wan, 2004

 

Cabin Fever, Eli Roth, 2002

Irreversible, Gaspar Noé, 2002

 

Two Thousand Maniacs! Herschell Gordon Lewis, 1964

Læs også artikel i New York Magazine: 'Now Playing at Your Local Multiplex: Torture Porn'

Blogindlægget er blevet opdateret med liste med flere film den. 24. februar kl. 15.10

 

giver tortur porno dig jern på?

får du rejsning når du ser en scene i en krigsfilm, hvor en kvinde gruppevoldtages af en deling soldater?

Elektrisk tortur

at de fleste bødler har sexuelle motiver bag at udføre en afstraffelse eller et forhør ser man på de måde de udfører den elektriske tortur

Offeret klædes splitternøgen og fastspændes i et smertefuld og ydmygende stilling på en torturbænk. Bødlerne, om så de er gangstere, politifolk eller soldater håner offferet og morer sig stortartet, mens de påfører ham elektrisk tortur

Elektroderne presses især mod hans pik, nosser og ofte føres den ene metalelktrode op i røvhullet på ham

Hvis det ikke er sexuelt, så ved jeg sgu ikke hvad det er?

En rigtig soldat udholder tortur uden at kny

Elektrisk tortur
Tvungen nøgenhed
Brutal vold mod nosserne
Voldtægt

Disse fire metoder kendetegner en soldats værste mareridt

at man godt kan lide...

Hej Jens,

man kan spørge, om den bløde mand nogen sinde har været 'in' i filmen???? Han er mere et 'virkeligt' fænomen, mens film som Straw Dogs handler om, at også bløde mænd må være 'rigtige mænd' når sitiuationen kræver det.

Jeg er heller ikke sikker på, at grænserne for det homoerotiske er skubbet. Snarere er det vores generelle bevidsthed om vores samfunds konventioner, om seksual-roller, om om mediet, der som sådan er blevet mere eksplicit. Selv børn kommenterer nu på, hvordan fortællinger er skruet sammen og i reality-programmer er det tydeligt at børn, unge og voksne er vældig 'medie-bevidste'. Den bevidsthed præger også gys og action.

Til sidst, nej, jeg tror ikke det er blevet tilladt at sige, at man kan lide en voldtægtsscene. Det har jeg aldrig hørt nogen sige. De kan sige, at den var stærk, at den var rystende, eller at den var dårlig. Men jeg hører ikke mine studerende sige, at de kan 'lide' den type scener.

Og mine studerende diskuterede netop Irreversible i sidste uge, en film med den mest uhyggelige og rystende voldtægtsscene jeg har set.

Seksualiseret vold har altid været fascinerende. Det er den stadig. Og måske er den med de nye medier også blevet mere udbredt. Men den er endnu ikke 'almindelig' ligesom SAW-filmene. Her er torturen endnu det primære appel-element til publikum, ikke seksualiseret vold.

:-) Rikke

sexualiseret vold er blevet salonfähig

Jeg tror som dig, at alle mænd sad og heppede på at Daniel Craigh, Agent 007, ville udholde tæskene som som et mandfolk og ikke bryde sammen, skrige som en kvinde eller græde..

Den bløde mand er yt, og ligeledes er grænserne skubbet for hvad fyre der ser film sammen, kan leve med at se på skærmen. Hele scenen er jo stærkt homoerotisk ;)

Det er klart blevet mere tilladt at sige at man godt kan lide at se en voldtægtscene imellem en ung uskyldig landsbypige og en deling brutale soldater

Soldaten som krigshelt

Jeg mener så afgjort at hvis en dansk soldat har deltaget i et forhør af en irakisk fange, hvor ham og hans soldaterkammerater brugte tortur mod fangen, så er han forsat min krigshelt.

.. også selv om han har nydt sin magtposition og presset de andre soldater til at udsætte fangen for torturmetoder der er udtænkt for at udnytte den irakiske fanges sexuelle tabuer og ydmyge ham, så han mister noget af sin mandighed!

Synes i det hele taget at vi skal holde op med at sætte kunstige grænser for vores soldater. Hvis de må skyde fjenden, så må de sgu også tvinge ham og resten af landsbyen til at se på, mens de gruppevoldtager hans datter. Det er hævdet over enhver tvivl at tortur virker, det er faktisk et frygtet krigsvåben. Det er også velkendt at forfattere og filminstruktører altid har benyttet sig at torturscener til at underholde fordi de både kan være grufulde og æggende..

Det nye, som jeg ser det, er en stigende accept fra publikum til at omfavne en helt, der smiler en lille smule sjofelt, når han fører en strømførende jernstang op i den fastbundne kvindes endetarmsåbning. I mange arabiske lande er man vant til denne heltetype, den stærke, dominerende, patrikalske macho mand, der både belønner og straffer, mens han i næste scene leger kærligt med små børn. Han må gerne gifte sig med min datter :)

når bødlen er retfærdiggjort

Hej Jens,

jeg er helt enig i at det er en tendens at den 'gode' helt har lov at torturere. Det starede vist med 24 timer, hvor Jack Bauer gav den hele armen på post-9/11 manér. Men vold er et komplekst fænomen. Hvis filmen får retfærdiggjort heltens vold, så tilgiver vi alt og holder ofte med ham eller hende. Se f.eks. heltinden i Mænd der hader kvinder. Jeg tror at alle jubler, når hun voldtager og tatoverer manden, der voldtog og mishandlede hende.

Det spændende ved gyserfilm og de virkelige uhyggelige thrillers er at volden rører ved os. Devin McKinner kalder den vold, der virkelig kan ryste os og få os til at genoverveje verdens status quo for stærk vold, det er i artiklen “Violence: The Strong and the Weak” (1993). God artikel.

Og tak for kommentaren!

det nye er accepten af sadisme ..

I gamle film blev tortur oftest udført af de onde badguys perverterede bødler, der var ikke tvivl om hvem vi skulle holde med og at brugen af tortur var en forkastelig handling.

I den nye bølge afl tortur på film, får vi stadigvæk gyset, og i rigelige mål af afklædte muskelbundter, men bødlen er ikke længere kun en fjern endimensionel karakter, som det er let at tage afstand til. Det er i flere tilfælde vores helt, som vi tidligere har set elske sin kvinde blidt og leget med hans børn.

Det viser sig at han også er i stand til at presse skurkens hovede ned i en balje med afføring og holde det, der, næsten indtil han kvæles. Han smiler ondt imens, det er meningen at vi også skal tage del i fornøjelsen, uden skam eller betænkeligehder. Selv om torturen udføres af nødvendighed, så er det ok at have det sjovt med at pine skurken synes beskeden til publikum at være.

Tortur porn skal "nydes"...

Hej alle.Nu kan langt de fleste tortur porn "voyeure" heldigvis skelne mellem fascination over en "god" splatfilm og virkeligheden.Jeg kan stadig frydes lidt over en sadistisk udtænkt film/scene og det er så det..
Mit problem opstår når  mennesker med et temmeligt "anderledes" sind, får en slags indhold og en sygelig idoldyrkelse af tortur porn film.
I forbindelse med et moderator job, hvor der skulle ryddes op i visse personer upassende opførsel/indlæg,har jeg desværre set virkelige optagelser af diverse henrettelser/drab/lemlæstelser/ulykker m.m.Der skrider bliver min grænse klart overskredet med mange længder og mon ikke det gælder for 99.99% af alle mennesker.
Det uhyggelige ved bla film som der er nævnt ovenfor, er at det ikke er nok for den lille resterende brøkdel.Der findes en del forums (som vokser med stor hast) hvor der bliver delt, linket, udvekslet metoder og fantasier m.m mellem mennesker hvor grænsen mellem splatterfilm/torturporn og virkeligheden er totalt udvisket.
Det giver nu lidt eftertænksomhed hos undertegnede, når talen falder på splatter/tortur film og den negative del af disse film som de åbenbart skaber.Desværre med voksende styrke.Vi ser dem som underholdning og et godt los i mavesækken som de skal/burde ses.
Men hvad men omtalte (og voksende) brøkdel.Og skal vi til at tale filmcensur ved roden.
Altså hos producenter/instruktører osv.NEJ.Forhåbentligt aldrig, meeeeeen
 

svar til NM Lassen

Hej NM,
 
ser først din kommentar nu - kan sige, at du har fuldkommen ret i min ignorance hvad angør torture porn filmene, som jeg slet ikke kender nok til. Jeg har fundet flere franske titler frem, bl.a. A L'Interieure (2007) og Frontiere(s) (2008). Er det de her japanske film du henviser til?
 
Ang. du spørger om hvad det næste bliver - i A L'interieure sker ting, jeg endnu ikke har set. Og jeg er helt enig i at murder Set Pieces er talentløs exploitation.
 
Hvor går grænsen? Ved det ikke. ARbejder på det. Men det bliver en udfordring at se grænsen mellem kunst, exploitation og genre film, især fordi denne grænse i praksis er ikke-eksisterende og mere høre til vores måde at bedømme film på, snarere end at være en kvalitet ved filmene selv.
 
 
 

 
1.
Ginî piggu 2: Chiniku no hana (1985) (V)  aka "Guinea Pig: Flowers of Flesh and Blood" aka "Guinea Pig 2" - Japan (English title) (series title)

 
2.
Ginî piggu: Manhôru no naka no ningyo (1988) (V)  aka "Guinea Pig: Mermaid in the Manhole" aka "Guinea Pig 5" - Japan (English title) (series title)

 
3.
Ginî piggu 3: Senritsu! Shinanai otoko (1986) (V)  aka "Guinea Pig 3" - Japan (English title) (series title) aka "Guinea Pig: He Never Dies"

 
4.
The guinea pig 2: Nôtoru Damu no andoroido (1989) (V)  aka "Guinea Pig: Android of Notre Dame" aka "Guinea Pig 6" - Japan (English title) (series title)

5.
Ginî piggu 4: Pîtâ no akuma no joi-san (1986) (V)  aka "Guinea Pig Number 4" - Japan (English title) (video box title) aka "Guinea Pig: Devil Woman Doctor" aka "Guinea Pig: Peter's Devil Woman Doctor" aka "Guinea Pig 4" - Japan (English title) (series title)

 
 

Er der nogen særlig grund til

Er der nogen særlig grund til at det kun er amerikanske film, der nævnes (bortset fra Irreverseible)?
Hele den japanske guinea pig-serie (syv film, 1985-1991) er vel kroneksemplet på torture porn eller gore porn. Koblingen mellem seksualitet og lemlæstelse er åbenlys i disse film, som stensikkert er blevet set af de amerikanske instruktører, der nu har taget tråden op og leverer hård tortur i multiplex-venligt format til nyfigne teenagepublikummere.
Synes ellers diskussionen af hvad der hardcore exploitation og hvad der er mainstream eller ligefrem kunstfilm, er uhyre interessant i denne sammenhæng - eftersom grænserne er flyttet et stort stykke de senere år, og fx tortur er blevet almindeligt i mainstreamfilm (og i en vildt populær tv-serie som 24).
Ser med interesse din top 5 over torture porn titler, men savner at vide lidt mere om udvælgelseskriterierne. Hvis Irreversible (som jeg selv synes er en plat, spekulativ film, der imiterer kunstfilmen, men bruger volden i ren sadistisk exploitation-øjemed) er på listen fordi den er 'provokerende' og gør brug af art cinema-æstetik, så er Ilse-filmene jo de rene mesterværker.
Jeg mener vistnok selv, at torture porn er en moralsk betændt genre: en film som Murder Set Pieces fx, der blander nazistisk sadisme, seksuel tortur og rene gore excesser har i mine øjne meget ringe kunstnerisk værdi, fordi den kun provokerer på et overfladisk niveau, hvor symbolikken er tyk og klichéerne endnu tykkere.
Men hvad bliver det næste, som skal flytte grænser? Tortur og lemlæstelse af børn?

jens olsen har vel en pointe

jens olsen har vel en pointe i (som jeg forstår ham), at der er noget etisk stærkt problematisk ved torturporno-genren ...? Se evt. også denne halvgamle debat på horrorsiden.dk: http://horrorsiden.dk/?p=606. I øvrigt, for nylig viste noget forskning, at voldsfilm faktisk kan nedbringe vold i den virkelige verden, alene fordi potentielle voldsmænd går i biografen i stedet for i byen ... det estimeres, at der pr. weekend med en stor voldsfilmspremiere i USA er 1.000 færre voldelige episoder! Se http://www.econ.berkeley.edu/~sdellavi/wp/moviescrime08-08-01Forthc.pdf.

jeg har i øvrigt efter

jeg har i øvrigt efter anbefaling fra bloggerne bestilt Eden Lake på nettet (den er endnu ikke ude på dvd herhjemme, men kan fås fra England) og køber Captivity og Doomsday her i eftermiddag. Det er horror med stærke kvinder i hovedrollerne, så vidt jeg ved. Jeg har i hvert fald set Doomsday, og den er mere zombie/sci-fi/mad-max-horror end den er Torture Porn. Jeg syntes, den var god, så den i L.A. sidste år.
Men glæder mig ret meget til de andre to. (Så i øvrigt Blå Mænd i fredags, den kan anbefales sammen med Dropped by Sarah Marshall til at dulme nerverne med). Undskyld den sidste uvedkommende bemærkning.

Det lader til, Jens, at du

Det lader til, Jens, at du ikke blot har et problem med emnet for dette indlæg, men også med menneskerne, der forsøger at kortlægge det? Din slet skjulte sarkasme - og hån imod dem, der interesserer sig akademisk og intellektuelt for emnet - er mindst lige så naiv som trådens "(...) elegant formulerede overvejelser og veltournerede riposter (...)" Måske du skulle udgyde din sarkasme andet steds, så bliver du også fri for at svømme rundt i denne "klæbrige" sovs?

Jeg er meget interesseret i,

Jeg er meget interesseret i, hvilken "essens" ved emnet, det sidste indlæg mener, debatten går udenom. Og for en god ordens skyld, så kommer der i løbet af i dag/eftermiddag et nyt indlæg på bloggen, der handler om hvornår volden er for meget.

Det er virkelig interessant

Det er virkelig interessant at læse den her højlærde streng om, hvordan man kan/skal/bør nyde udpenslede og detaljerede grafiske beskrivelser af, hvordan man bedst påfører sine medmennesker de værste pinsler og smerter. Der er noget rørende
naivt over jeres elegant formulerede overvejelser og veltournerede riposter om svælgen i og fascination af smerte, drab, grusomhed, råhed, sadisme og gemen menneskeforagt. Jeg har ikke helt forstået, hvem der kildres hvor, men midt i denne intellektualiserende, klæbrige sovs, forekommer det mig, at der er noget, I helst vil gå
i en stor bue udenom i ly af jeres distancerende tilgang til emnets essens.

hej anders, kig forbi mandag

hej anders, kig forbi mandag aften. Så tænker jeg over det med volden og et par sjove eksempler.

Tak for svaret til jer begge,

Tak for svaret til jer begge, glæder mig til næste indlæg på bloggen så Rikke, og beklager, jeg fokuserer selvfølgelig på den vinkel jeg selv ser, sådan vil det nok altid være, "off-topic" er svært at styre men kaster osse ofte spændende ting af sig, som du også nævner selv. Beklager hvis jeg gik for langt ved siden af emnet. Udover det, er Videnskab.dk helt sikkert værd at give flere chancer end en, I har fået lavet et rigtigt godt site, jeg sætter stor pris på. Så tak for det.

Til anders. Dit spørgsmål om,

Til anders. Dit spørgsmål om, hvorvidt den overvældende vold er absurd, er simpelthen for stort til at kunne blive besvaret af mig på dette tidspunkt. Jeg vil hellere bruge det som udgangspunkt for næste indlæg på bloggen. Men jeg vil påpege, at jeg mente ikke at excessiv vold er absurd vold. Jeg mente heller ikke, at excess (udfra Thompsons teori) er et virkemiddel der blot direkte skal påvirke vores sanser. Igen, det er et lidt stort område. Jeg må vende tilbage til det med excess og volden næste gang.

Kære Anders - og I andre i

Kære Anders - og I andre i debatten. Vi er meget opmærksomme på begrænsningerne i vores debatmodul og arbejder på højtryk på at få implementeret en ny, forbedret version. Jeg kan kun bede om jeres tålmodighed og glæde mig over, at I kommer på banen, selv om det er bøvlet at skrive/læse især længere indlæg. Venligst, Vibeke Hjortlund, videnskab.dk

I øvrigt er wordprocessoren

I øvrigt er wordprocessoren for kommentarer heller ikke i stand til at lave afsnit i teksten - det gør læsningen af kommentarer ret tung. Du må lige have fat i den hjemmeside ansvarlige og bede om en opdatering :)

Tak for svaret, kan man

Tak for svaret, kan man konkludere evt, at det er absurditeterne der b.la tiltaler os/dig i eks. Torture Porn? Eller er der noget endnu dybere der ligger til grund tror du? Absurditeternes fascination kender man jo fra surrealisme og andre genrer. Absurditeter fascinerer også mig, jeg så for nyligt Mulholland Drive, fantastisk hjernevrider. Argumentet i dit citat, at det ekstreme kan vise os hvordan mediet påvirker vores opfattelse, kan jeg kun delvis acceptere, for hvis selve volden/"excessen" er et virkemiddel, det skal vise os hvordan vi reagerer, så bliver det vel en cirkel, der hele tiden peger tilbage på sig selv som argument - Volden er til for at få os til at reagere, vi reagerer fordi vi ser volden, mere vold skal til for at få os til at reagere mere osv. Men hvis selve reaktionen ikke er i højsædet, nemlig at få os til at forstå og fravælge volden, så er det efter min mening ren fascination og ingen "pædagogik", hvilket selvfølgelig er ok i sig selv, sådan er vores verden nu engang - Men det styrker mig blot i mit fravalg af genren, jeg kan ikke se hvad den kan tilbyde mig.

Det er mange

Det er mange problemstillinger Anders rejser i sit indlæg. Den sidste, den med browseren - min viser også kun tre linjer og jeg synes også, det er uoverskueligt at se sin egen kommentar. De andre ting - de seriøse ting om Torture Porn - er så vidt jeg kan se 1) om begrebet er dækkende, 2) hvorfor folk bliver fascinerede og 3) om det er dobbeltmoralsk at kunne lide horror men ikke Torture Porn og 4) om det er forhærdende at se på vold. Puhha. Jeg vil gerne blive ved punkt 1) altså betegnelsen. Den er jo opfundet af filmkritikeren David Edelstein (hvis artikel der er link til i mit oprindelige indlæg) og jeg tror han fandt på det ud fra sin 'mave-følelse' af at torturen var "for meget" og "for overvældende". Dette "excessive" er et særligt emne i filmteorien, hvor det bliver brugt om en række ting fra danse- og sangscener i musicals til overlæssede kostumer. Ting der er "for meget" og ikke rummes af værkets logiske konventioner (plot, drama, karakterudvikling). Det er Kristin Thompson der har skrevet artiklen "The concept of cinematic excess", hvorfra jeg citerer: "But a perception of a film which includes its excess implies an awareness of the structures (including conventions) at work in the film, since excess is precisely those elements which escape unifying impulses. Such an approach to viewing films can allow us to look further into a film, renewing its ability to intrigue us by its strangeness; it also can help us to be aware of how the whole film - not just its narrative - works upon our perception." For mit vedkommende rammer Torture Porn netop ned i det, der undslipper den logiske beskrivelse og forståelse af disse film - nemlig de elaborede og udpenslede torturscener. Heri ligger en del af min fascination. Når Saw filmen bliver til en serie med del 6 undervejs er det jo fordi, at publikum tænder på netop tortur-elementet, hvorfor det ophæves til de vigtigste scener, der bliver udtænkt og koreograferet ned i mindste detalje. Selv i Hostel II, hvor scenerne måske ikke just er nøje koreograferet, var det netop her jeg fattede interesse: da vores heltinde kastrerer sin bøddel og insisterer på at hun kan betale sig fri: hun har sgu selv penge og bliver selv en handlingens kvinde, om det så sker ved at overtage mændenes/skurkenes rolle. Skal man overleve, må man kunne spille spillet. Den pointe er selvfølgelig hverken feministisk eller humanistisk eller noget som helst fornuftigt - og ikke desto mindre gav det mig som kvindelig tilskuer en oplevelse af en excess, der var 'meningsfuld' i sin overvældende groteske overskridelse af god smag, god opførsel, god mening. Nej, det er ikke god smag eller meningsfuldt i vores almindelige forstand. Det er "noget andet". Og dette "noget andet" kan man spekulere, teoretisere, filosofere, psykologisere over. Det bliver jeg som forsker betalt for, og her gør jeg mit bedst for ikke at være fordomsfuld på forhånd og dermed "lukke" mulige spændende diskussioner. Som denne her på bloggen, fx. (Har nogen i øvrigt set Haute Tension?)

Begrebet Torture Porn

Begrebet Torture Porn forvirrede osse mig, gav associationer til Snuff, men da jeg tænkte videre er det egentligt ret nutidigt og velvalgt. Følelses-porno er jo et af tidens helt store fænomener og ord. Personligt siger Torture Porn mig intet, men til gengæld er min kæreste vild med det, så måske har vi byttet om på kønsrollerne hvad det angår. Faktisk er det de samme mekanismer, der får mig til at "fravælge" den genre, som for mig til at fravælge følelsespornoen i reality-tv. Det er FOR manipulerende og ligegyldigt i min optik; det giver mig mindre end det "tager" fra mig. Jeg ved godt at alle genrer manipulerer, men de allervoldeligste genrer er for mig helt personligt kedelige og ligegyldige, jeg vil hellere have "indhold" via en historie, hvor vold så kan være et virkemiddel eller et tema, ikke selve motivationen bag historien. Man kan argumentere for, at Torture Porn forherliger volden mere end den sætter fokus på problemer ved vold/tortur og derfor mener jeg man skyder helt ved siden af målet, hvis man tror filmene er lavet for at løse vold og torturproblemer. Det tror jeg ikke, at seerne gør, men hvis det ikke er formålet, hvad er der så tilbage andet end fascinationen af det bizarre? Og er den fascination virkelig sund? Jeg er klar over, at det bizzare fascinerer mennesket, men jeg tror også at hvis man dyrker det for meget, så bliver vi forhærdede som individer i længden. Jeg er dog klar over min egen dobbeltmoral, for jeg elsker Horror, hvor gyset fra det uforklarlige og ufoståelige dominerer, og det er måske blot en anden variant af samme mekanisme. Men spændende emne, selve psykologien bag, hvad der får folk til at se den slags film interesserer mig, selveom selve filmene ikke gør.
Det samme gælder følelses-porno/reality tv (som videnskab.dk også har en artikel om nu i øvrigt). Der er vel en del ligheder mellem de to genrer, vi frastødes og tiltrækkes af noget vi egentlig goidt ved vi ikke bryder os om, fordi det manipulerer os emotionelt til det.

NB: Er det bare min browser, der kun giver tre linjier når jeg skriver i kommentarfeltet? Hvis ikke er det klart et ønske at få ændret, det er svært at overskue en lang kommentar på den måde :)

Tortur er vel også et

Tortur er vel også et kulturbetinget fænomen, der altid har og altid vil eksistere? Menneskeheden har altid i en eller anden grad benyttet tortur som et underholdningselement. Jeg tænker f.eks. på Antikkens Rom, hvor gladiatorer kæmpede imod hinanden eller eksotiske, importerede dyr som løver, tigre og næsehorn. Eller Middelalderen, hvor mange torturinstrumenter blev opfundet og brugt af bl.a. kristne i kampen mod hedenskab. Det var jo heller ikke nok "blot" at slå heksene ihjel - de skulle tortureres på de mest bizarre måder. Og de offentlige henrettelser, der trak fulde huse, hvor folk kunne "fornøje" sig med hængninger og halshugninger - eller spytte på staklen i gabestok. Jeg kom netop til at tænke på Middelalderen, da nyhederne i aftes fortalte om en Guantanamo-fange, der efter eget udsagn er blevet tortureret under forhør efter en "middelalderlig" facon, hvor han blandt andet er blevet snittet i testiklerne med en skalpel - apropos hændelserne i Abu Ghraib. Den fiktive tortur har ganske rigtigt kronede dage for tiden. Tænk blot på torturscenen i "Casino Royale", hvor Le Chriffe (Mads Mikkelsen) lader sine frustrationer gå ud over en nøgen - samt bastet og bundet - Bonds (Daniel Craig) ædlere dele med et specielt knudetov - av, av, av! Men han tager det med ophøjet ro og formår endog at joke under torturen...What a man!! ;-) Jeg kommer også her til at tænke på torturscenen i Tarantinos "Reservoir Dogs" - den er virkelig voldsom! Men når du skriver, at torturen altid er mytologiseret og overlagt med flere betydninger end smerte, så kan jeg ikke undlade at bringe Mel Gibson og hans religiøse torturorgier på banen. Både "Braveheart" og "Apocalyto" har torturscener, men "The Passion of the Christ" er jo en studie i religiøs tortur par excellence. Jeg husker i denne henseende, at du i "Med vold og magt" - i kapitlet om Van Damme og voldsporno - netop også kommer ind på torturen, Jesus-symbolikken og heltens korsfæstelse, der vigtige elementer i filmen "Cyborg". Men det var vidst en lille afstikker fra Torture Porn i horror :-)

Hele begrebet/konceptet

Hele begrebet/konceptet "tortur" er rigtig interessant i filmsammenhæng. I fiktion er vold altid et stærkt virkemiddel og at bruge tortur på film er som regel en films stærkeste, mest affektive og virkningsfulde scene. Virker den ikke, står publikum af. Virker den, er de til gengæld "med" hovedfiguren. Tortur bliver rigtig meget brugt i hvad jeg har kaldt "male film genres" og som jeg beskriver i min bog "Med vold og magt". Altså i actionfilm, krigsfilm, gyser, thriller, m.m. Jeg holdt sidste sommer foredrag på Ebeltoft filmskole om tortur i krigsfilm og gyserfilm. Det interessante her er, at i krigsfilm har brugen af tortur udviklet sig radikalt efter Abu Ghraib. Før Abu Ghraib kunne tortur bruges til at "teste" om vores helt var en rigtig mand. Læs Rambo. Eller tortur kunne bruges til at udvide sindet, som i Merry Christmas, Mr. Lawrence, hvor hovedpersonen forsoner sig med sin fortids synder under tortur. I dag har tortur mere negative toner og bruges i krigs-dramaer som Syriana, Rendition m.m. til at vise hvor onde de andre er og ikke hvor stærk helten er. Men jeg tror nu stadig, at torturen har flere aspekter. Den er næsten altid mytologiseret og overlagt med flere betydninger end bare smerte. Med betydninger af magt, styrke, afmagt, overmagt, maskulinitet, femininitet, magtforhold imellem mennesker/nationer. Der er meget på spil, når man bruger vold, smerte, tortur. Så jeg er nysgerrig efter, om der er en relation mellem boostet af tortur i krigsfilm og dramaer og så den nylige eksplosion i Torture Porn. Mit gæt, at der ER en sammenhæng. Men en sådan sammenhæng er ikke entydig.

Kære Rikke, det er en

Kære Rikke, det er en virkelig spændende blog, du har fået op at køre. I henhold til Torture Porn vil jeg lige anbefale dig følgende bog (som du sikkert allerede kender): "Offensive Films" af Mikita Brottman. Jeg nævner den blandt andet fordi, at hun har et spændende afsnit om Gaspar Noés "Irreversible", der jo er på din Top 5 :-) Ydermere er bogens emne jo "right down your path" for som Brottman skriver, så handler bogen om "(...) films that have occasionally made their audiences physically faint or sick. The films discussed in this book have been cut, burned, outlawed, seized, confiscated, taken to court, and deleted. My own copies have been taken from me under the Obscene Publications Act. A taste for such films is deemed illegitimate, and aesthetic distaste brings with it the full force of moral excommunication and social rejection." Voldsomme ord, må man sige :-) Ang. tortur i mainstream film (du nævner selv "Three Kings") så er der jo også Stephen Gaghans spændende "Syriana" fra 2005 og Gavin Hoods "Rendition" fra 2007. Det er spændende at se, hvorledes tortur også er begyndt at blive implementeret i mainstream-produktioner som følge af USA's engagement i bl.a. Irak og hændelserne i Abu Ghraib. Igen: Spændende blog, som jeg læser med glæde :-)

Hej Rikke, kom selv i tvivl

Hej Rikke, kom selv i tvivl ang "orgiastisk". Ifølge Politikens Ordbog er "Orgiastisk" ok at bruge. Ordet modsvarer - som du skriver - "orgastisk". Dog fremfører Dansk Sprognævn blot "orgastisk" som mulighed.

hmm... bliver i tvivl om

hmm... bliver i tvivl om stavning. Med "orgiastisk" mener jeg "orgie-agtig". Det er vist en anglicisme, på engelsk kan man sige "orgiastic" og det er "characterized by unrestrained emotion" iflg. Merriam-Webster's Online Dictionary. Det svarer til "frenzied". Men derudover er jeg nu også enig med Jonas, at det for morderne/bødlerne handler om perverteret seksual-drift (det er f.eks. ret tydeligt i Hostel filmene). Men her er vi inde på forbindelsen mellem perversion, sadisme, psykopati og drab. Igen, vi har brug for en Jørn Beckmann! Men nogen kan jo bede ham joine os på loggen i denne debat.

Hej Stinna, tak for

Hej Stinna, tak for referencerne. The Girl Next Door lyder også ubehagelig efter min smag at dømme. The Descent kunne jeg vældig godt lide, enkel og stramt fortalt, velspillet og overraskende. En rigtig gyser-perle synes jeg. Jeg kan også godt lide instruktørens næste film, Doomsday, men her er meningerne langt mere delte. En slags Mad max med kvindelig helt. P2 og Lake Eden passer til gengæld lige ind i området Horror Heroines, som er en mangel i min sidste bog. Et manglende kapitel, der måske vil blive skrevet hvis bogen engang skal genoptrykkes. Ellers bliver det til en artikel i stedet. For jeg overså dengang helt de kvindelige helte i horror - de er nu også først ved at vinde rigtig frem nu. Wrong Turn filmene kender jeg heller ikke, må tjekke dem ud.
Ang. betegnelsen Torture Porn - well, jeg synes nu betegnelsen er visuelt slående, mig for den til at tænke på et "blod-orgie" og det er vel ikke helt forkert. Den får mig ikke til at tænke porno. Så, ja, det er bogstaveligt set en misvisende betegnelse, og så synes jeg alligevel at den er "catchy" i metaforisk eller billedlig forstand, altså, som "orgastisk". For det er film, der svælger på orgiastisk vis i tortur-elementet. Og det er vel det element, der highlightet i Torture Porn kategorien. Eller hvad?

Ja, porno har (som genre) en

Ja, porno har (som genre) en stimulerende/ophidsende effekt, der basserer sig på kønslig interaktion. Formålet er at fremstille kønsscener for derigennem at fremprovokere specifikke reaktioner hos seerne. Det samme gør sig gældende for torture porn, hvor det seksuelle forvrænges til noget ondskabsfuldt og modbydeligt for at kunne tilfredsstille et specifikt behov hos de handlende personer. Det kødlige begær bliver et begær efter blod, lemlæstelse og død. Det er ekstrem sadisme, der visualiseres, hvilket forbinder den med porno. Gyserfilmen er, mener jeg, tættest knyttet til det erotiske/pornografiske - ikke mindst pga. fremstillingen af kroppen. Det er dog ikke ensbetydende med, at man skal blive seksuelt opstemt af at se horror. Det tror jeg, de færreste bliver. John Carpenter har eksempelvis en gang udtalt om sine film, at "they are just a notch above porn - just a notch!". Man kan eksempelvis også se nærmere på et filmmytologisk fænomen som snuff-porno, der er den ypperste grad af torture porn. Her opnås seksuel tilfresstillese og ophidselse via mord og lemlæstelse. Her kunne man evt. se nærmere på Joel Schumachers "8MM", der netop undersøger dette miljø/fænomen.

Porno er vel medier, som har

Porno er vel medier, som har til formål at ophidse tilskuerne seksuelt, og det er altså ikke den effekt, denne type film har på mig - selvom jeg godt kan lide dem. Hvis dit argument skulle holde, skulle alle film, hvori sex indgår, kategoriseres i en genrebetegnelse, hvor ordet "Porn" indgår. Thriller Porn, Drama Porn, Romance Porn... Ej vel? :)

Jeg synes nu, at Toture Porn

Jeg synes nu, at Toture Porn er en ganske god betegenelse for denne type film, der eksplicit kobler vold og sex. Tænk her på scenen i Eli Roths "Hostel II", hvor en nøgen kvinde ligger i et badekar - bevæbnet med en le - og ind i rummet kommer en kvinde, der er bastet og bundet og hænger i loftet. Hun føres henover kvinden, der ligger i badekaret, der med et hurtigt svirp med leen snitter halspulsåren over på kvinden i loftet. Efterfølgende bader hun sig i det strømmende blod med tydlige, seksuelle (orgiastiske) konnotationer. Man kommer til at tænke på myten om Elizabeth Bathory, der i 1500-tallet angiveligt skulle have taget livet af ikke mindre end 650 jomfruer for at forlyste sig med deres blod. Og når man først har kæmpet sig igennem den stærkt perverse "Murder Set Pieces", så vil man opdage, at Torture Porn måske endog er for mildt en betegnelse ;-)

Jeg ved ikke, om de kan

Jeg ved ikke, om de kan klassificeres som torture porn (en i øvrigt misvisende betegnelse, mener jeg), men der er i hvert fald stærke kvinder i Eden Lake (2008) og i The Descent (2005). Eventuelt også i Ils (2006). Måske er de værd at tjekke ud. Desuden er der Wrong Turn 1+2, som jeg synes minder lige lovligt meget om The Hills Have Eyes, og som var så kedelige, at jeg næsten ikke kunne klare at se dem færdige, men andre synes de er gode. Sidst men ikke mindst er der The Girl Next Door (2007), som er ganske modbydelig.

hej jonas, tak for tippet om

hej jonas, tak for tippet om captivity, TP har den til en halvtredser. Jeg hører meget gerne fra andre der har forslag til Torture Porn + Stærk Kvinde.

Og nu, hvor du nævner

Og nu, hvor du nævner Alexandre Aja, så skrev han manuskript til Franck Khalfouns "P2" fra 2007. Den er ikke så ekstrem i sin visuelle side - den grafiske vold er tonet ned - men der i den grad tale om mental vold. Filmen handler om en sindsforstyrret parkeringsvagt, der kidnapper en en kvindelig advokat og holder hende indspærret i parkeringskælderen juleaften. Der er også her tale om en "udviklingsfilm", hvor den kvindelige hovedrolle (spillet af bl.a. "Alias") går fra svag (hun lader stå til) til stærk (hun begynder at handle for at overleve). Der er ikke tale om "klassisk" tortur porno, men måske du kan bruge den. Den distribueres af Nordisk Film. Du kan se en trailer her: http://www.youtube.com/watch?v=toyKKbFwuNk&feature=player_embedded

Hej Rikke...Torture Porn +

Hej Rikke...Torture Porn + stærk kvinde giver i hvert fald følgende resultat: "Captivity" (Roland Joffé, 2007), der har Elisha Cuthbert i hovedrollen som kvinden, der går fra svag til stærk. Beskrivelsen af filmen lyder som følger: "Topmodellen Jennifer Tree har det hele: skønhed, berømmelse, penge og magt. Hun er USA’s mest brugte model og eftertragtet af alle: Piger vil være hende, mænd vil have hende. Men én person eftertragter hende på den værst tænkelige måde. Og til en velgørenhedsevent i New Yorks hippe Soho-kvarter bliver hun bedøvet og kidnappet. Hun vågner forslået og forfærdet i en kold betonkælder. Men mareridtet er først lige ved at begynde."
Filmen giver os bl.a. labyrintiske anordninger a la dem, vi kender fra "Saw". Du kan se traileren til filmen her: http://www.youtube.com/watch?v=S6D5i9_1RkY&feature=player_embedded.

Om tilskuere til Torture Porn

Om tilskuere til Torture Porn er sm? Der er vi ude i et område, jeg ikke som filmforsker har belæg for at kloge mig. Min erfaring siger, at det især er fyre der kan lide de blodige gyserfilm. Men jeg møder også af og til piger/kvinder, der kan lide de mere blodige sager. Men generelt vil jeg mene, at gyserfilmen (inkl. Torture Porn) hører til den erotiske side af filmen, og at jo mere rå, jo mere bliver det et mandligt publikum. Det kan jo måske få én (mig) til at konkludere at sex og vold er et 'maskulint' område, mens tudefilm og romancer er et 'feminint' område. Og her er der en sammenhæng mellem publikum og film. Jeg kan godt lide film, der bryder de gængse kønsmønstre, hvilket er en grund til at jeg godt kan lide Hostel II og den franske Haute Tension (Alexandre Aja, 2003). Men hvad mener I, der ser filmene?Og en anden ting, jeg vil meget gerne lave en liste over Torture Porn film og lægge ud på bloggen - så forslag til titler modtages gerne, evt. med jeres egne kommentarer. Jeg så Rest Stop 2 i lørdags og overvejede at leje den, men selskabet var mere til komedier den aften. Men jeg vil se de to Rest Stop ved lejlighed, de lyder oplagte.
Altså, et spørgsmål til jer: er der flere Torture Porn film med stærke kvinder, a la Hostel II og Haute Tension? Så læg gerne en kommentar.

Jeg tror nu ikke, at man

Jeg tror nu ikke, at man behøves være sadomasochist for at kunne finde fornøjelse i genrer, der beskæftiger sig med udpenslet, grafisk vold. Jeg er i hvert fald ikke en sådan, og jeg finder både genren spændende og underholdende. Jeg tror heller ikke, at der er foretaget empiriske studier, der af- eller bekræfter, hvorvidt seksuelle præferencer spiller ind, når man vælger fiktion? Men lad eksperten komme på bane...Hvad siger du, Rikke?

Jeg kender ikke så meget til

Jeg kender ikke så meget til genren og synes sgu også det kan blive *for* uhyggeligt. Men jeg bliver mindet om American Psycho, som jeg har læst - med en blanding af fascination og væmmelse, men ikke set. I bogen var der jo helt klart det, du beskriver som Torture Porn, men det blev vist ikke penslet så meget ud i filmen? Derudover tænker jeg, at den type film/bog vel i høj grad taler til sadomasochisterne og spekulerer over, hvor mange er det?? I et eller andet omfang???

Det er en superspændende

Det er en superspændende subgenre. Hvis du ikke allerede kender dem, så er der også film som "Turistas" (John Stockwell, 2006), "Captivity" (Roland Joffé, 2007), "Borderland" (Zev Berman, 2007), "Living Death" (Erin Berry, 2006), "Are You Scared" (Andy Hurst, 2006) og "Rest Stop" (John Shiban, 2006). Filmene er af svingende kvalitet, og de er alle mainstream TP - der er altså ikke tale om hardcore exploitation a la "Murder Set Pices", som du nævner i ovenstående. Bagcoveret på "Rest Stop" skriver bl.a. at: "Jess sidder bag rattet. Nicole sidder ved siden af ham. Og for enden af vejen ligger glamourøse Hollywood. De er på langfart ... direkte til helvede. Da de to elskende, der er stukket af hjemmefra, holder pause på en øde rasteplads, forsvinder Jess pludselig. Og en anden dukker op – én, der har en afsindig form for humor. Bevæbnet med boremaskiner, hæftepistoler, metalsakse ... alle de redskaber, du skal bruge til at hugge, flække skære eller brænde med. Enten metal. Eller mennesker. Især smukke, unge mennesker som Nicole. Frygten gennemsyrer alt i Rest Stop, der er den første film fra Raw Feed, det nyeste navn inden for horror, sci-fi og gyserfilm. Instruktør John Shiban, forfatter til og executive producer på The X-Files og Supernatural, byder på flere rædsler og særlige twists, der hele tiden overgår sig selv. Stop. Læn dig godt tilbage i stolen. Men regn ikke med at kunne slappe af".

Seneste blogindlæg

Udgiv indhold

Rikke Schubart

Blogger om:

Jeg blogger om Hollywoods film, om underholdning og kvalitet, om stjerner og instruktører og alt hvad dertil hører.

Andre bloggere i Filmbloggen:
Heidi Philipsen
Annonceinfo

Seneste kommentarer

Annonceinfo