Om forfatteren

Kenneth Klingenberg Barfod

Lektor, Sektion for Fødevaremikrobiologi, tarmsundhed og fermentering, Københavns Universitet.

Kenneth Klingenberg Barfod (født 1975) har en cand. scient. og en ph.d. i mikrobiologi fra Københavns Universitet.
Han har tidligere arbejdet med virulens og genetik i Bacillus cereus-bakteriegruppen, som bland andet omfatter biopesticid-bakterien B. thuringiensis, fødevareforgiftnings-bakterien B.cereus og miltbrand-bakterien B. athracis.
Kenneth har desuden arbejdet med forskning i emnet bio-terrorisme i det danske anti-terrorberedskab på Center for Biosikring og Beredskab.
Hans nyere forskning inkluderer et ophold ved universitetet i Melbourne, hvor emnet har været pandemiske influenzaer, spredning, deres mutationer og virulens. Kenneths yndlingsemner er komplicerede symbioser imellem livsformer og evolutionsalgoritmen.
Kenneth Klingenberg Barfod har tidligere været ansat på et 'mikrobiomet og astma projekt' i et samarbejde med SSI, Dupont og Innovations Fonden.
Han er fornylig hjemvendt fra to år på Oxford Universitet, hvor han har arbejdet med Campylobacter og tarm-mikrobiomet i kyllinger, og han er nu ansat som forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Memer og vores biologiske belønningsssytem. Kær hest har mange navne…