Annonceinfo

Måske fik vi lidt for pengene til Center for falsk alarm

Emner:

Er pengene til biologisk terror bekæmpelse i Danmark givet godt ud? En ny rapport beskriver nogle af de kliniske forbedringer i den danske diagnostik af sjældne bakterie sygdomme.

Efter 11 september og miltbrand bakterie brevene i USA blev det besluttet i 2002 at etablere et laboratorium i Danmark på Statens Serum Institut SSI, som skulle være i stand at identificere bakterielle infektioner hos patienter, som kunne være skjult bioterrorisme. Men allerede siden efteråret 2001 har danskerne betalt for Center for biosikring og beredskab med over 20 ansatte med et døgn bemandet hold til at rykke ud til mulige biologiske terror anslag. Dette kunne virke som at skyde gråsspurve med kanoner og der har da også været sat store spørgsmåls tegn ved Centerets berettigelse (http://politiken.dk/indland/ECE1382610/der-er-stadig-doegnbemanding-paa-...)

Men her i 2012 er der nu kommet en artikel ud, der beskriver de behandlingsmæssige forbedringer, som er kommet den almindelige patient til gode ifølge af udviklingen af de diagnostiske redskaber til identifikation af bioterror relaterede bakterier: ” A Program Against Bacterial Bioterrorism: Improved Patient Management and Acquisition of New Knowledge on Infectious Diseases” Læs artiklen her: http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/bsp.2011.0055

Artiklen beskriver nye PCR og sekvenserings metoder m.fl. som er blevet udviklet og stillet til rådighed for den almindelige diagnostik på SSI. Ud over at minimere tiden og præcisere identifikation af den enkelte organisme, er resultat også ny viden om distribution og frekvens af sjældne bakterie infektioner, så som: Q-feber, Malta feber, Harepest, skyttegravs feber og melioidosis (Burkholderia) mfl.
Artiklen konkluderer at det indførte bioterror beredskab er årsagen til at vi i dag har bedre diagnostik af sjældne bakterie sygdomme og at succesen har været betinget af at man har placeret udviklingsprogrammet i et klinisk miljø på SSI, som et samarbejde imellem erfarne mikrobiologer og special læger i klinisk mikrobiologi.

Tilbage er der kun for os andre at tage stilling om vi synes vi får nok for pengene i en tid hvor krisen kradser. Man kan læse mere på centerets hjemmeside http://www.biosikring.dk/ og i Centerets årsrapport http://www.biosikring.dk/fileadmin/user_upload/PDF_FILER/Rapporter/cbb_b...

At få noget for pengene

20 ansatte på Center for Biosikring og Beredskab døgnet rundt diskuteres, men diskussion om straks-førtidspension til en hel del indvandrere er tabu.

Kenneth Klingenberg Barfod

Blogger om:

Memetik og Universal Darwinisme, bioterrorisme og forskning, dyreforsøg og etik.