Annonceinfo

En lang dag i høj sol og med isbjørnebesøg

Emner:
Tirsdag d. 21. august 2012

Står op til endnu en fantastisk dag i Arktis. Kan man være et bedre sted en sådan dag. Vi beslutter os for at bruge den lange lyse dag og Jim (piloten) siger ”make hay when the sun shines” og er med på at køre på fra 8 til 22. Så vi starter med en tur nordover på Ellesmere Island. Der er brændstof til at flyve i ca. 2½ time på en tank og da vi flyver ca. 160 km i timen, bliver det en tur på ca. 400 km om formiddagen. Vi skal bl.a. op til nogle spændende sandsten der er meget unge – ca. 45 millioner år i sammenligning med de sandsten vi ellers har arbejdet med på turen, hvis alder ligger mellem 1,6 og 0,5 milliarder år.
Dagen sluttede i Arctic Bay, hvor der var booket hotel til os, og krofatter havde lavet mad til os der bare skulle i mikrobølgeovnen. En dejlig afslutning på en lang og begivenhedsrig dag.

Onsdag d. 22. august 2012: Skyer over det flade land i det østlige Baffin Island

Skyer ned til 700 meter fra morgenstunden, men lige godt nok til at vi kan flyve. Vi kommer godt sydover på Baffin Island og får samlet de prøver vi har planlagt om formiddagen, og Jim har fundet os endnu et fuel depot vi kan bruge til at få et godt tværsnit hen over øen, der er meget lavt relief mod vest og rejser sig ud mod Baffin Bugten i øst.

Torsdag d. 23. august 2012: Vejrdag i Pond Inlet

Der var egentlig ikke plads til os på hotellet, men der blev redt op med tre senge i konferencerummet da vi kom onsdag aften. Det passede egentlig meget godt, dagen efter da tågen lå tæt udenfor vinduerne. Ikke flyvevejr så vi fik tid til at pakke prøver og følge op på data og beskrivelser.
Der er ikke tid til en mere raffineret beskrivelse når rotoren på helikopteren kører når man tager en prøve, så her laver vi en beskrivelse af de indsamlede prøver. Grunden til at vi ikke stopper helikopteren hver gang der skal tages en prøve, er primært at det tager tid for maskinen dels at finde et sted hvor den kan lande og hvile med hele sin vægt og dels lukke turbinen ned og starte op igen ca. 5-6 minutter ekstra for hver landing. Vi regner med at tage ca. 250 prøver på turen, så alene ekstra start og landings tid vil være måske 20 flyve timer.

Seneste blogindlæg

Udgiv indhold

Christian Knudsen

Blogger om:

Jeg blogger om min ekspedition til Arktis, hvor jeg ved hjælp af prøver af sand, sandsten og granit bl.a. skal undersøge, hvornår bjerge dannes og landskaber formes.
Annonceinfo

Seneste kommentarer

Annonceinfo